صوفی :معامله‌گران نباید وارد شوراها شوند/ در انتخابات شوراهای شهر لیست اصلاح طلبی می‌دهیم

وزیر تعاون دولت اصلاحات بر اهمیت انتخاب شهردار تاکید کرد و گفت: شهردارها نباید افرادی باشند که وقتی پای کار می‌آیند اهل معامله باشند. افرادی که هویت داشته باشند، اهل معامله نیستند.

 

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا، علی صوفی در خصوص احتمال ادامه روند ائتلاف با حامیان دولت در انتخابات شورای شهر عنوان داشت: این تصمیم باید در شورای‌عالی سیاست‌گذاری گرفته شود اما به نظر می آید در این انتخابات ائتلافی صورت نگیرد.

در انتخابات شوراهای شهر لیست اصلاح‌طلبی می‌دهیم

او با تاکید بر اینکه اصل بر حفظ هویت اصلاح‌طلبی است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد شورای‌عالی سیاست‌گذاری اعتقاد به روش مستقل دارد، چون حفظ هویت اصلاح‌طلبی در ائتلاف گذشته با تساهل و تسامح مواجه شد و این یکی از آسیب‌هایی بوده که در آسیب‌شناسی صورت گرفته برای انتخابات گذشته مورد توجه قرار گرفت و این بار نمی‌خواهند این آسیب تکرار شود.

نیازی به ائتلاف با جریان‌های دیگر نیست

وزیر تعاون دولت سیدمحمد خاتمی ادامه داد: یک دلیل دیگر برای حضور مستقل اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو این است که در انتخابات مجلس محدودیت تایید صلاحیت کاندیداها خیلی جدی است و این مسئله از طرف جریان مقابل به شدت اعمال می‌شود، اما در انتخابات شوراها که تحت نظارت خود مجلس است، مسئله تایید صلاحیت‌ها مانند قبل نیست؛ در نتیجه از بین کاندیداهایی که برای انتخابات شوراها ثبت‌نام می‌کنند، دست اصلاح‌طلبان در بستن لیست باز است و هیچ نیازی به ائتلاف با جریان‌های دیگر نخواهد بود.

صوفی با بیان اینکه در ائتلاف گذشته مجبور شدیم حمایت از دولت را ملاک قرار دهیم نه اصلاح‌طلبی صِرف را، اضافه کرد: در نتیجه اصولگرایانِ حامی دولت نیز وارد لیست ما شدند. در این دوره به احتمال قریب به یقین شاهد چنین چیزی نخواهیم بود.

او در خصوص معایب و مزایای لیست ائتلافی و لیست اصلاح‌طلبی گفت: لیست مشترک چون از هویت اصلاح‌طلبی عبور کرده بود، التزام عملی برای حضور همه کاندیداها در فراکسیون امید نداشت و بیشتر جنبه اخلاقی داشت که البته خیلی‌ها رعایت نکردند. بنابراین هیج تضمینی برای حضور آنها در این فراکسیون علی‌رغم میثاق‌نامه‌ها وجود نداشت.

هویت افراد، تضمین پایبندی به آرمان‌های افراد است

وزیر دولت اصلاحات ادامه داد: وقتی ما بر هویت‌مان تاکید می‌کنیم، همان هویت، تضمینی بر انسجام داخلی ما است و اینکه افرادی که با این هویت و اصالت وارد شورا و مجلس شوند، به آرمان‌هایی که ایمان دارند پایبند هستند و این تضمینی است که ما بتوانیم با انسجام بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشیم.

شهردارها نباید از افراد اهل معامله انتخاب شوند

او بر اهمیت انتخاب شهردار تاکید کرد و گفت: شهردارها نباید افرادی باشند که وقتی پای کار می‌آیند اهل معامله باشند. افرادی که هویت داشته باشند، اهل معامله نیستند اینها ایجاب می‌کند که جلوی این ضررها را بگیریم در نتیجه این فایده را در این انسجام خواهیم دید.

او با اشاره به انتخابات شهردار و رای یکی از منتخبان اصلاح‌طلب عضو شورای شهر تهران به کاندیدای غیر اصلاح‌طلب رای داد نیز گفت: سهمیه‌بندی‌ها باعث عدول از هویت اصللاح‌طلبی می‌شود؛ چراکه هر حزبی سعی می‌کند از سهمیه خودش استفاده کند و افرادی را وارد کند که لزوما به اصول اصلاح‌طلبی پایبند نباشند.

صوفی با بیان اینکه جامعه بسیار فراتر از احزاب است؛ در  نتیجه سه جریان به طور موازی در انتخابات گذشته کارشان را آغاز کردند که شامل شورای راهبردی از طرف آقای خاتمی، سازمان انتخاباتی با حضور آقای عارف و همچنین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اضافه کرد: برای جلوگیری از برخی تداخل ها در کار این سه جریان، پیشنهاد شورای هماهنگی این بود که سه جریان ادغام شوند و از ادغام آن ها شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایجاد شد که این شورا ترکیبی از نمایندگان حقیقی و حقوقی اصلاح‌طلبان بود.

اظهار امیدواری برای ورود کاندیداهای حداکثری اصلاح طلبان به انتخابات شوراها

وزیر دولت اصلاحات اظهار امیدواری کرد که کاندیداهای حداکثری انتخاب شوند و تاکید کرد: این امکان در انتخابات شوراها که مسئله ردصلاحیت مطرح نیست، بلامانع است ولی در انتخابات مجلس موانعی وجود داشت.

۲۵ مرداد گزارش انتخابات شوراها به خاتمی ارائه شد

او گفت: کمیته‌های انتخابات شوراها در شورای عالی هنوز در مرحله جدید آغاز به کار نکرده است، اما استارت آن در خدمت آقای خاتمی با ارائه گزارش به او صورت گرفت.

صوفی با بیان اینکه تا آخر شهریور در مورد انتخابات شوراها به جمع‌بندی خواهیم رسید، گفت: گزارش روز دوشنبه ۲۵ مرداد به آقای خاتمی داده شده است.  در این جلسه گزارش‌ها از سوی آقای عارف داده شد و بعد از آن اعضای حاضر در جلسه اظهارنظر کردند و بعد از جمع‌بندی و ارزیابی مثبت نسبت به عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری که با نظرسنجی در جمع اعضا در استان‌ها و مرکز بود، ارزیابی شد.

ارزیابی مثبت خاتمی از عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

وزیر دولت اصلاحات در خصوص نظر خاتمی نسبت به عملکرد این شورا گفت: ایشان ارزیابی مثبتی داشت و ادامه کار را شورا را به مصلحت می‌دید. آقای خاتمی در این نشست گفتند بالاخره متقاضیانی وجود دارند و قرار شد از فراکسیون امید چند نفر به ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اضافه شوند و همچنین قرار شد از شورای شهر تهران چند نفر اضافه شوند.

تاکید بر حضور زنان و جوانان در شوراهای شهر

او گفت آقای خاتمی به حضور زنان و جوانان در شورای شهر تاکید داشتند و قرار شد یک کارگروهی هم مشخص شود تا این موارد را اجرایی کنند.

صوفی در مورد هم زمانی انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: انتخابات شوراها با رقابت‌های محلی و گستردگی برای انتخابات ریاست جمهوری، پوشش خوبی است، چرا که مردم برای انتخابات شوراها می‌آیند و درانتخابات ریاست جمهوری هم رای می‌دهند. تجربه نشان داده هرچه حضور مردم پای صندوق‌های رای بیشتر باشد، شانس اصلاح‌طلبان بالاتر خواهد بود، در نتیجه با حضور گسترده مردم می‌توانیم از این امتیازها استفاده کنند.

افزودن نظر جدید