عارف وارد بازی‌های منتهی به توسعه اختلافات درون جریانی نخواهد شد

عضو ارشد ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه ورود به بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی زودهنگام است تاکید کرد که جریان اصلاحات با عبرت آموزی از گذشته، نه تنها وارد بازی‌های منتهی به توسعه اختلافات درون جریانی نخواهدشد بلکه تمام اهتمام خویش را صرف خواهند کرد تا به صورت منسجم متحد و پر نفوذ در انتخابات آینده با تکیه بر گفتمان اصلاح طلبی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس آینده بروز و ظهور پیدا کند.پیشترغلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران از احتمال اجماع اصلاح طلبان حول محور ناطق نوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

به گزارش امید به نقل از فرارو، حسن رسولی از چهره‌های نزدیک به عارف  بدون آنکه حاضر شود به طور مستقیم به اظهارات کرباسچی پاسخی دهد گفت: من فکر می‌کنم که ورود به بحث انتخابات مجلس دهم در شرایط فعلی که بیش از یکسال به آغاز برنامه زمان بندی اجرای انتخابات مانده است ورودی زود هنگام و شتاب زده باشد.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد تحولات سیاسی داخلی ایران با محوریت انتخابات چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطح مجلس تحولات زودهنگام و به تعبیر عامیانه دقیقه نودی خواهد بود.

این عضو ارشد بنیاد باران ادامه داد: پیش یابی فضایی سیاسی یک سال و نیم آینده ایران و پیش بینی مرز بندی و جناح بندی‌های فراروی احزاب و جریانات سیاسی با توجه به مدت زمان پیش رو کاری بسیار سخت و دارای خطاهای محاسباتی جدی خواهد بود.

این عضو ارشد ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نه تنها در این فاصله زمانی دور نمی‌توان تصویری روشن از رفتار سیاسی ایرانیان در انتخابات مجلس آینده ارایه داد بلکه حتی نظرسنجی‌های ۵۰، ۶۰ روزه به انتخابات نیز به دلیل سرعت تغییرات سلایق سیاسی ایرانیان از اعتبار کم تری برخوردار است.

وی تاکید کرد: در سال ۸۴ و ۹۲ بیاد دارم که هر دو رییس جمهور محترم منتخب، در نظر سنجی‌های صورت گرفته کمترین درصد اقبال را دارا بودند ولی در پایان فرایند برگزاری انتخابات آن‌ها در مقام رییس جمهور برگزیده قرار گرفتند.

رسولی در ادامه درباره اینکه آیا ممکن است اصلاح طلبان با دو فهرست در انتخابات مجلس حضور داشته باشند گفت: جریان اصلاحات و آقای دکتر عارف به عنوان یکی از چهره‌های برجسته اصلاح طلب از گذشته به خوبی عبرت گرفته است. ایشان نه تنها وارد بازی‌های منتهی به توسعه اختلافات درون جریانی نخواهد شد بلکه تمام اهتمام خویش را صرف خواهد کرد تا به صورت منسجم متحد و پر نفوذ در انتخابات آینده با تکیه بر گفتمان اصلاح طلبی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس آینده بروز و ظهور پیدا کند.

وی افزود: تجربه تفرق سال‌های ۸۴ و ۸۸ باعث عبرت گیری اصلاح طلبان در سال ۹۲ شد و آقای دکتر عارف با ایفای نقش سیاسی تاریخی و ملی خویش و کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، این مسیر را نسبت به گذشته هموار‌تر کرد.

این عضو ارشد بنیاد باران با تاکید بر اینکه تنزل تحلیل انتخابات آینده به سطح افراد آن هم به صورت زود هنگام به نظر من موثر نخواهد بود، گفت: بنابراین بعید می‌دانم اصلاح طلبان که برخوردار از گفتمان بر‌تر و سرمایه‌های اجتماعی و فکری بالا هستند بعد از این تجربه موفق راه خطا و پرهزینه قبلی را در پیش بگیرند.

رسولی درادامه درباره اینکه آیا دلیل عدم شناخت رفتار انتخاباتی ایرانیان به دلیل نبود احزاب کارآمد نیست گفت: کاملا موافقم. همانطور که اشاره شد مهم‌ترین دلیل غیر قابل پیش بینی بودن رفتار انتخاباتی ایرانیان ناشی از عدم سامان دهی سیاسی جامعه و فقدان دو سه حزب قدرتمند در عرصه سیاسی است.

وی افزود: برخلاف کشورهایی که تجارب دموکراتیک بیشتری از ما دارند احزاب سیاسی از طریق تعامل دوسویه با افکار عمومی و دولت‌ها روند جامعه پذیری سیاسی مردم را تسریع می‌کنند. با این حال در کشور ما به دلیل نبود احزاب قدرتمند حضور عمومی مردم پایه صندوق‌های رای هر از چند گاهی نقطه عطف تغییرات گسترده و نوسازی قدرت را در ایران فراهم می‌آورد.

این عضو ارشد ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری در خاتمه گفت: من امیدوارم با استفاده از تجارب ۳۵ ساله اخیر و به کار گیری تجارب سایر کشور‌ها زمزمه‌های امروز جامعه ایران که در دو حوزه اصولگرایی و اصلاح طلبی به ضرورت تشکیل دو سه حزب توانمد پرداخته می‌شود در عمل به نتیجه برسد که در آن صورت ارتباط چهره‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها مثل وضعیت کنونی فقط به صورت فصلی با بدنه جامعه برقرار نمی‌شود بلکه فعالیت مستمر احزاب و رقابت سازنده‌ای که با یکدیگر دارند در جهت دهی رفتار انتخاباتی شهروندان موثر و کارآمد شود.

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

با درود راه فداکاری و ایثار به نفع مصالح کشور و مردم که از طرف جریان اصلاح طلبی در انتخابات خرداد 92 شکل گرفت به نظر من باید سرلوحه کار در آینده نیز قرار گیرد حالا اگر افرادی هم خود را منتسب به اصلاح طلبان میدانند باید از این آزمون دشوار نیز سربلند بیرون بیایند.

افزودن نظر جدید