دکتر عارف در جمع خبرنگاران:

عذرخواهی مرتضوی بسیار دیرهنگام بود/این عذرخواهی مانعی برای ادامه رسیدگی به اتهامات نیست/سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل هشدار جدی به غرب برای اجرای کامل برجام بود/ادامه پیگیری تفحص از شهرداری تهران

رئیس فراکسیون امید با اشاره به نامه عذرخواهی مرتضوی این اقدام وی را بسیار دیر هنگام توصیف کرد و در عین حال گفت که عذرخواهی مانع از ادامه پیگیری قضایی نمی شود.

به گزارش امیدنامه،دکترمحمدرضا عارف در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه شهید کدخدایی منطقه ۱۱ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان  برای حضور پرقدرت در دو انتخابات مهم پیش رو اعلام کرد: شورای سیاستگذاری روند بسیار خوبی را دنبال می‌کند و امیدواریم با ارزیابی عملکرد این شورا در انتخابات گذشته شاهد فعالیت بهتر و با اجماع کامل در این انتخابات باشیم.

او همچنین درباره حواشی ایجاد شده در خصوص فعالیت شورای هماهنگی یادآور شد: شورای هماهنگی متشکل از احزاب اصلاح‌طلب تاثیرگذار بوده که در انتخابات گذشته فعالیت خوبی داشت و اکنون نیز باید به فعالیت خود ادامه دهد و به دنبال این هستیم که تمامی احزاب اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات حضور داشته باشند و برای ما مهمترین مسئله حضور مردم در انتخابات است که تحقق این امر را رسالت همه احزاب می‌دانیم.

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: با این حال آنچنان که بارها اعلام کرده‌ایم چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب غیرحزبی نیز در ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات اثرگذار هستند و علت تشکیل شورای عالی سیاستگذاری نیز تحقق این مسئله بود که از طرفی از ظرفیت‌های احزاب اصلاح طلب و از دیگر سو از اثرگذاری چهره‌های برجسته بهترین استفاده انجام شود و در ادامه نیز قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد اعلام کرد: آنچه توسط رئیس جمهور مطرح شد مطالبات ما بود و در عین حال که نکات و مطالب خوبی از سوی ایشان مطرح شد، هشدار جدی به غرب و به خصوص آمریکا بود که همه طرفین مذاکرات به تعهدات خود وفادار باشند و همگی در جهت اجرایی شدن برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی همکاری کنند که به الگویی برای حل اختلاف‌ها و چالش‌های آینده باشد.

عارف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با توجه به تغییر و تحولات مدیریتی در این صندوق در روزهای اخیر اظهار کرد: فراتر از بحث تحقیق‌وتفحص، مهم‌ترین جهت‌گیری در فراکسیون امید مقابله و مبارزه با فقر و تبعیض و بخصوص مبارزه با فساد است و هر جا شبهه‌ای از تخلف یا فساد مطرح شود، فراکسیون بدون تبعیض وارد عمل خواهد شد که مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان نیز در همین راستا قابل بحث است.

او با بیان اینکه مطالبات فرهنگیان خواسته‌های به‌حقی است، یادآور شد: ما تمامی مطالبات را به رسمیت می‌شماریم اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت نتوانستیم حق فرهنگیان را ادا کنیم.

رئیس فراکسیون امید اضافه کرد: همواره یکی از مسائلی که در حاشیه تحقیق و تفحص از وزرای آموزش‌وپرورش مطرح می‌شود بحث مطالبات فرهنگیان است و همه اعم از مجلس، دولت و دیگر نهادهای دست‌اندرکار باید تلاش کنیم تا وضعیت فرهنگیان در ارتباط با بودجه و سهم آنان در تولید ناخالص داخلی ارتقا پیدا کنند و در کنار این بحث مسئله دیگری نیز در ارتباط با مدیریت وجود دارد که امیدواریم همه با تعامل و همکاری با یکدیگر در راستای این مشکل تلاش کنیم و در عین حال باید توجه داشته باشیم که استیضاح حق نمایندگان مجلس است.

عارف تصریح کرد: با این حال شرایط کشور به‌گونه‌ای است که احساس می‌کنیم باید همه مسائل را با تعامل و همکاری با دولت حل‌وفصل کنیم و اگر در بحثی احساس کنیم اشکالاتی وجود دارد باید با همکاری دولت در جهت حل آن تلاش کنیم.

او یادآور شد: بحث استیضاح هیچ یک از وزرا به طور کامل منتفی نمی‌شود، اما تعامل‌ها و صحبت‌های خوبی با مسئولان داشته‌ایم که امیدواریم این مشکلات مرتفع شود.

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه عذرخواهی سعید مرتضوی نسبت به حوادث ناگوار کهریزک در سال ۸۸ اعلام کرد: اصولا پوزش‌خواهی یک بحث اخلاقی است که ریشه در فرهنگ اسلامی ما دارد در عین حال پوزش‌خواهی و عذرخواهی هیچ فردی دادگاه را برای ادامه رسیدگی به پرونده منع نمی‌کند.

عارف تصریح کرد: در صورتی که خطایی در کهریزک انجام شده، باید تنبیه‌های لازم صورت گیرد و این عذرخواهی بسیار دیرهنگام بود اما ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم برای موارد دیگر الگو باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا عذرخواهی مرتضوی تاثیری در تغییر دیگر احکام صادره برای محکومان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خواهد داشت یا خیر؟ گفت: قطعا دادگاه باید تصمیم آخر را بگیرد و حرف آخر را بزند چرا که ما قاضی نیستیم با این حال عذرخواهی ایشان نزد افکار عمومی اقدامی با ارزش بود.

عارف در پاسخ به سوال دیگری در باره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در تعطیلات سه هفته‌ای مجلس گفت: در این مدت پیگیری‌هایی انجام شده و دوستان مباحثی را مطرح کردند و امیدواریم با فعالیت مجدد مجلس پیگیری‌ها انجام شود.

افزودن نظر جدید