عصر جدید در صداوسیما؛ وقتی «افق» در سایر شبکه‌ها تکثیر می‌شود!

سایت انتخاب نوشت:

شامگاه روز سه‌شنبه 19 فروردین، برنامه «با تو حالم خوبه» شبکه سوم سیما با محوریت بحث مهدویت و متناسب با ایام نیمه شعبان یک گفت و گوی غیرمنتظره با یکی از شاگردان حسن عباسی داشت تا او درباره علائم ظهور برای بینندگان میلیونی برنامه سخن براند.

حضور چنین فردی که نماینده یک نوع تفکر و نگاه خاص در جامعه به شمار می رود و افکار عمومی سردسته این تفکر را حسن عباسی می داند، سوالات متعددی میان کارشناسان ایجاد کرده است.

فارغ از سخنانی که او در این گفتگو بر زبان راند، بی تردید برای سخن گفتن از علائم ظهور کارشناسان متعددی از تحصیلکردگان حوزه و دانشگاه در دسترس صدا و سیما بوده؛  اما صداوسیما ترجیح داده برای یک بحث تخصصی دینی، فردی را دعوت کند که مشخص نیست تحصیلات دینی‌اش چیست و به گفته خودش، در همان برنامه، حسابداری خوانده و البته چند واحد «اقتصاد مقاومتی» گذرانده است.

اما چرا صداوسیما در برنامه خود در یکی از پرمخاطب ترین شبکه های تلویزیون، از چنین فردی دعوت کرده؟ پاسخ را می توان در نکته های زیر جست و جو کرد.

یک - پذیرفتنی نیست که مسئولان برنامه مذکور و مسئولان رده بالاتر صداوسیما ندانند که رائفی پور و افراد هم فکر او چه نظراتی درباره موضوعی مانند ظهور دارند و باز هم پذیرفتنی نیست که این مسئولان ندانند که این تفکر در میان حوزویان، کارشناسان مذهبی کشور و حتی بسیاری از مسئولان، جایگاه بسیار محدودی داشته و در اقلیت محض است. فراتر از آن، بسیاری از حوزویان با این نوع نگاه غیرعلمی به ظهور به طور کامل مخالفند. بنابراین فرضیه تصادفی بودن حضور او در چنین برنامه ای مردود است.

دو - صداوسیما شبکه خصوصی نیست که بخواهیم آن را در انتخاب میهمان برای برنامه های خود مستقل و آزاد بدانیم و نتوانیم بر آن خرده بگیریم. فراتر از آن، نه تنها شبکه خصوصی نیست بلکه هیچ شبکه خصوصی دیگری هم در کشور امکان قانونی تاسیس و در نتیجه رقابت با آن را ندارد که بتوان گفت آن شبکه ها نیز با امکاناتی مشابه، امکان پاسخگویی به مواضع صداوسیما را دارند.

سه - افرادی با تفکر خاص، مدتی است که حضور پررنگ تری در صداوسیما دارند. حتی جابجایی هایی که در این چند سال پس از حضور علی عسگری در صداوسیما انجام شده، در جهت سلطه همین تفکر بر صداوسیما بوده. نماد این مدیران وپرسروصداترین آنها، علی فروغی، مدیر شبکه سه است که در دوره او، برنامه پرمخاطب نود، به طور کامل تعطیل شد.

چهار - شبکه افق از دوره قبلی مدیریت صداوسیما، لقب سیاسی ترین شبکه تلویزیون را به خود گرفته. اکنون نیز نوع مدیریت و عملکرد این شبکه به گونه ای است که گویی جدا از سایر شبکه های سیما سیاستگذاری مستقل خود را دارد. تعلق خاطر به اصولگرایان جوان و تندرو و رواج آزادانه تفکر این جریان در برنامه هایی مانند «جهان آرا»، مهمترین خصیصه این شبکه است.

پنج - خط فکری مهمان صداوسیما به مناسبت نیمه شعبان به گونه ای است که تاکنون امثال او، در شبکه افق دیده می شدند نه دیگر شبکه های سیما. حتی افکار عمومی نیز با این موضوع کنار آمده؛ به گونه ای که شبکه افق مخاطبان خاص و اختصاصی خود را دارد هرچند به دلیل مواضع سیاسی خود، بسیار پرسروصداتر از دیگر شبکه هاست.

شش- اکنون برای یافتن پاسخ این پرسش که چرا آنتن تلویزیون در یک شبکه پرمخاطب برای صحبت درمورد موضوعی مانند ظهور آن هم در آستانه نیمه شعبان، در اختیار چنین فردی قرار گرفته، صرفا به یک نتیجه می توان رسید و آن اینکه شبکه افق در حال تکثیر شدن در دیگر شبکه های تلویون است. به بیان ساده تر، آن تفکر خاص با مخالفان بسیار زیاد در میان سیاسیون و حوزویان، سهم خود را از صداوسیما به اندازه ای بیشتر کرده که به تدریج در حال تسخیر کل صداوسیماست.

افزودن نظر جدید