غلظت گرد وغبار در سیستان به 12 برابر حد مجاز رسید

کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: شدت وزش باد، غلظت گرد و غبار حاکم بر شهرهای منطقه سیستان در شمال استان را در شبانه روز گذشته به 12 برابر حد مجاز رساند.
 

به گزارش امیدنامه به نقل از ایرنا، رضا آزادمنش اظهار کرد: حداکثر سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان به 90 کیلومتر برساعت رسید که این پدیده میزان دید افقی را در منطقه به هزار و 500 متر کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه استاندارد جهانی ریزگردها در هر مترمکعب هوا 150 میکروگرم تعیین شده، گفت: با افزایش شدت وزش باد در روز گذشته میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای منطقه سیستان شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز به یک هزار و 751 میکروگرم بر متر مکعب برابر با 12 برابر حد استاندارد رسید. 

وی ادامه داد: وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان امروز نیز تداوم دارد اما از فردا از شدت آن کاسته می شود.

کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان افزود: از فردا به تدریج شاهد افزایش دما در استان به ویژه نیمه شمالی خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: حداقل دمای هوای سیستان وبلوچستان در شبانه روز گذشته با 18 درجه مربوط به زاهدان و حداکثر دما با 45 درجه مربوط به شهرستان های دلگان و راسک در جنوب استان بود.

استان سیستان وبلوچستان به دلیل خشکسالی 17 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، نیمروز، هامون و زهک در شمال سیستان وبلوچستان واقع شده است.

 

افزودن نظر جدید