فوت آیت‌الله بروجردی مشکوک بود؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فوت آیت الله بروجردی مشکوک است، گفت: این موضوع برای پزشک آلمانی که برای فوت ایشان آورده بودند نیز عجیب بود به طوریکه با شگفتی با فوت آیت الله بروجردی برخورد کرد.

به گزارش امیدنامه، خبرآنلاین نوشت: دهم فروردین مصادف با سالروز رحلت آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی است؛ مرجعی که ۱۷ سال زعیم حوزه علمیه قم و ۱۵ سال مرجع عام شیعیان جهان بود.

او که خود از شاگردان آخوند خراسانی بود، شاگردان بسیاری از جمله امام خمینی (ره) را تربیت کرد. آیت الله سیدهاشم بطحائی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز از کسانی بود که در دوران طلبگی آیت الله بروجردی را درک کرد و در کلاس درس ایشان به تلمذ نشست. در سالروز رحلت آیت الله بروجردی گفت‌وگویی با این عضو مجلس خبرگان رهبری داشتیم.

آیت الله سیدهاشم بطحائی با بیان اینکه آیت الله بروجردی در زمان خود یکه تاز میدان مرجعیت بود، گفت: آوازه آیت الله بروجردی جهان شمول بود به طوری که از مرزهای ایران هم فراتر رفته بود؛ در واقع مرجعیت ایشان مرجعیت مطلق بود و حضرات مراجعی مانند امام (ره) از شاگردان ایشان بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاه در مقابل آیت الله بروجردی به دلیل مرجعیت مطلق ایشان عاجز و ناتوان بود، افزود: در مقطعی شاه به دستور آمریکا بنا داشت زبان رسمی ایران را به لاتین تغییر دهد و بر این موضوع اصرار داشت، زمانی که آیت الله بروجردی متوجه شد، به شاه اخطار داد که اقدام شما در این زمینه نادرست بوده و لطمات اقتصادی و فرهنگی جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت و فرهنگ ایران را به ۲۰ سال قبل و حتی عقب تر برمی گرداند.

بطحائی افزود: در این ماجرا شاه ابتدا عقبگرد داشت اما در ادامه این موضع را اتخاذ کرد که کشورهای اطراف ایران از جمله پاکستان و ترکیه به این اقدام دست زدند و ما هم ناچار به انجام آن هستیم، مرحوم آیت الله بروجردی هم خطاب به شاه اعلام کردند که بسیار خب این کشورها قبل از تغییر زبان، نظام سیاسی خود را از سلطنتی به جمهوری تغییر دادند، شما هم ابتدا نظام سیاسی را تبدیل به جمهوری کنید و بعد دست به تغییر زبان بزنید.

وی ادامه داد: شاه وقتی این استدلال را شنید خطاب به آیت الله بروجردی گفت شما اگر از این موضوع ناراحت هستید می‌توانید به نجف بروید؛ مردم قم که متوجه این موضوع شدند اعلام کردند مگر آقا از روی جنازه ما عبور کند که در پی این اقدام شاه دست نگه داشت.

وی با بیان اینکه فوت مرحوم آیت الله بروجردی مشکوک بود، افزود: شاه مرحوم آیت الله بروجردی را سدی شکست ناپذیر در برابر اقداماتی که آمریکا به او دیکته می‌کرد می‌دانست. در واقع وقتی محمدرضا نمی‌توانست نظر آمریکایی را تأمین کند بنابراین به بی عرضگی و بی لیاقتی متهم می‌شد. به همین جهت همواره با این تهدید همراه بود که جایگزینی برای او انتخاب می‌کنند، مجموع شاه بین خواسته‌های آمریکا و سد آیت الله بروجردی مستأصل مانده بود، از یک طرف می‌خواست دیکته‌های آمریکایی‌ها را اجرا کند و از طرف دیگر جرأت نمی‌کرد در مقابل آیت الله بروجردی عرض اندام کند بنابراین این وضعیت شرایط را به گونه‌ای رقم زده بود که آن زمان گفته می‌شد احتمال شهید شدن ایشان وجود دارد، چون شاه، دکتر آلمانی را برای مداوای آیت الله بروجردی آورد که نوع برخوردش محل سوال بود. در واقع گفته شد «او زمینه فوت آیت الله بروجردی را فراهم کرد تا راه برای اجرای منویات آمریکا به دست شاه در ایران باز شود».

بطحائی درباره اقدامات برون مرزی مرحوم آیت الله بروجردی یادآور شد: ایشان نخستین مرجعی بود که نماینده مذهبی در هامبورگ آلمان داشت به طوریکه مسجدی که امروزه در هامبورگ وجود دارد به دستور ایشان ساخته و نماینده مذهبی به آنجا فرستاده شد که شروع ارتباط جهان اسلام با جهان غرب در قرن معاصر بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زمان آیت‌الله بروجردی اصول فقه شیعه از طرف وهابیت و داعشی مسلک‌های آن زمان با زحمت‌هایی مواجه بود، تصریح کرد: جایگاه آیت الله بروجردی در حدی بود که در آن زمان رئیس دانشگاه الازهر مصر، شیخ محمود شلتوت که به عظمت آیت الله بروجردی سر نهاده بود دستور داد که فقه شیعه به عنوان یک فقه بالقوه در دانشگاه‌های مصر تدریس شود.

افزودن نظر جدید