لباس «مردمی بودن» بر تن « پوپولیسم»

ابتکار نوشت: انجام فعالیت‌های سیاسی در راستای تحقق اهداف حزب حامی کاندیداهای انتخاباتی و تلاش برای حضور در مسیرهای منتهی به آرمان‌های خطی و جناحی آنها نزدیک به انتخابات امری طبیعی است اما این بعد از فعالیت‌های کاندیداها برای توفیق آنها در جهت معرفی خود به مردم بی‌تاثیر است؛ چراکه عموم مردم توجهی به فعالیت‌های حزبی و جناحی ندارند بنابراین کاندیداها باید مسیر دیگری را برای جلب توجه عموم برگزینند. اینجاست که شعار دادن‌ها از جمله حل بحران بیکاری، رفع تورم و حل این مشکل مردم و رفع آن معضل اجتماعی آغاز می‌شود اما تاریخ انقضای این حرف‌ها تا زمان ورود آنها به مجلس بوده و بعد از آن در میان طرح و لوایح سیاسی مختلف گم شده و تنها گاه به صورت نطق پدیدار شده و دوباره محو می‌شود تا ماه‌های پایانی هر دوره که مجدد استفاده از این الفاظ پوپولیستی شدت می‌یابد.

در مجلس نهم نیز این موارد به دفعات مشاهده شد تا جایی که یک روز اعلام می‌کردند قیمت آب و برق و گاز نباید افزایش یابد، روز بعد به بهانه میزان بودجه مسیر خود را تغییر دادند، یک روز ادعا کردند نیروهای جوان و تحصیلکرده کشور بیکار مانده‌اند، اما روز بعد طرح و لایحه دیگری را بررسی کردند. یک روز از عدم همکاری بیمه‌های درمانی و ضرورت اجرایی کردن طرح پزشک خانواده گفتند و روز بعد کمبود بودجه را بهانه کردند. هر بار هم که کشور با بحران اقتصادی مواجه شد در صحن طرح تحقیق و تفحصی را پیشنهاد دادند که غالبا بی‌نتیجه ماند. پیشنهاد طرح‌هایی غیرکارشناسی شده و تنها با انگیزه‌های قد علم کردن در حوزه انتخابیه از جمله آموزش به زبان مادری یا رای مثبت دادن به طرح‌های سهام عدالت، مسکن مهر و قانون هدفمندی یارانه‎ها یا اخیراً تعیین حقوق ماهیانه برای افراد کم درآمد جامعه بدون توجه به بودجه موجود در صندوق دولت این‌ها همه اقداماتی بود که فقط و فقط برای تظاهر به مردمی بودن شکل گرفت. برآورد همه اقدامات این دوره از مجلس در منحنی تغییرات در جهت بهبود اوضاع مردم و برنامه‌ریزی کلان در این زمینه خطی صاف و گاه سیر نزولی را نشان می‌دهد. هم‌اکنون برخی نمایندگان با رفتارهای نمایشی با هدف مثلا تعصب روی حقوق مردم برای فرار از عملکرد ضعیف خود در این دوره تلاش می‌کنند ضمن ‌اینکه تعدادی از آنها فراموش می‌کنند که مجلس به جهت قانونگذاری و نظارت به عنوان مهم‌ترین وظیفه این قوه را در راس امور قرار داده است و بدون توجه به اینکه قوه مجریه موظف است وظایفی که از طرف مجلسی‌ها برای آنها دیکته شده را عملیاتی کند تمام ضعف‌های موجود در بخش‌های مختلف کشور را به گردن دولتی‌ها انداخته اند و در این مورد بین دولت دهم و دولت یازدهم هم تبعیض قائل نشده‌اند.

مجلس در ایجاد مشکلات کنونی کشور، شریک دولت است
مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد ظاهرفریبی برخی از کاندیداها تحت عنوان مردمی بودن به «ابتکار» گفت: اصولا کسی می‌تواند راه درست را نشان دهد که بارها و بارها آن راه را رفته باشد و از چند و چون کار خبر داشته باشد کسی که راه را نرفته بگوید من این راه را می‌روم و به کجا می‌رسم همین اتفاقی می‌افتد که هم‌اکنون در مجلس افتاده است. وی افزود: مردم باید به افرادی اعتماد کنند که تجربه و علم آنها واضح و روشن باشد ومردم ببینند آنچه را ادعا می‌کنند انجام هم داده باشند ضمن‌اینکه چهره مردمی کسی است که در بین مردم نیز بوده باشد اینکه یک نفر فقط بگوید مردمی هستم تنها در قالب حرف است بنابراین مردمی بودن به معنای واقعی آن چیزی است که مردم در رفتار من ببینند. نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود معضل بیکاری به عنوان شعار بی‌عمل برخی نمایندگان تصریح کرد: در مورد اشتغال‌زایی در این دوره از مجلس کاری که کارگشا باشد، انجام نشد و همین که مشکل بیکاری هنوز حل نشده، نشان می‌دهد که اقدام موثری از سوی مجلس‌نشینان در این مورد صورت نگرفته است چراکه اکثر نگاه‌های نمایندگان مجلس جناحی و سیاسی است و کمتر اقدامات آنها کارشناسی و علمی بوده است البته هستند کسانی هم که سعی می‌کنند اقدامات کارشناسی داشته باشند وخدماتی برای مردم انجام دهند اما تعداد آنها در این مجلس خیلی زیاد نیست. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در مورد تاکید برخی نمایندگان مبنی بر اینکه مشکلات اجتماعی موجود کشور ناشی از قصور دولت است، یادآورشد: مجلس اگر مجلسی بود که قانون درست را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ....تنظیم کرده و می‌نوشت و بر اجرای حرف درست نظارت درستی هم داشت دولت قادر نبود خلاف آن را عمل کند وقتی دولت کاری را انجام می‌دهد و اگر نمایندگان مجلس آن را مقصر بدانند، اولی‌تر مجلسی‌ها مقصر هستند که یا نظارت درستی نکردند یا به دولتی‌ها گفته‌اند که آن کار را انجام دهند بنابراین مجلس هم در آن مشکل شریک دولت است. 
ما نمایندگان مجلس شرمنده روی مردم هستیم
فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی در مورد معنای واقعی مردمی بودن نمایندگان به «ابتکار» گفت: نمایندگانی که در حوزه انتخابیه ادعا می‌کنند، ما نوکر مردم هستیم باید در عمل ثابت کنند و مظلومیت مردم را سر سفره‌های خالی آنها را در نظر بگیرند و خود را در غم مردم شریک بدانند البته هستند نمایندگانی که در مورد مشکلات حوزه انتخابیه خود سنگ تمام می‌گذارند ولی به دلیل عدم هماهنگی مجلس و دولت به نتیجه نمی‌رسند. وی افزود: نمایندگان این دوره اگر بخواهند در انتخابات مجلس دهم حضور یابند باید بجای اینکه از اقدامات موثر خود یاد کرده و سعی کنند نتیجه مثبت از عملکرد بدون نتیجه خود به نمایش بگذارند با شهامت بگویند که علی‌رغم میلم و با وجود پیگیری‌هایی که داشتم ولی نتوانستم کاری انجام دهم. عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به رفع معضل بیکاری که تنها در قالب یک شعار توسط نمایندگان باقی مانده است، یادآورشد: در مورد مشکل بیکاری نه مجلس توانست کاری انجام دهد نه دولت چون وظیفه مجلس همان نظارت و قانونگذاری است از جهتی دولت هم تلاش بسیاری در راستای رفع این معضل در کشور انجام داد ولی در نهایت هیچ‌کدام از آنها نتوانستند در رفع این معضل نمره قبولی بگیرند چراکه نمره قبولی زمانی حاصل می‌شود که خانواده‌ها نگران وضعیت جوانان تحصیلکرده خود نباشند و این ظلم بزرگی به مردم است که نتوانستیم در جهت رفع این مشکل در کشور کاری انجام دهیم. حسینی تصریح کرد: اگر دولت و مجلس با تمام وجود پای کار می‌آمدند، می‌توانستند برای رفع مشکلات موجود در جامعه تدبیری بیاندیشند و به طور کارشناسی برنامه‌ریزی کنند و این همان قصوری است که ما را از روی مردم شرمنده می‌کند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس اظهارکرد: اگر هر دولت و هر دوره از مجلس نگاهشان به مسائل اجتماعی نباشد در نهایت این مردم هستند که آسیب می‌بینند بنابراین مردم باید در جهت رفع این مشکلات با انتخاب صحیح، افرادی را به عنوان نماینده به مجلس بفرستند که از حقوق آنها به معنای واقعی دفاع کنند نه اینکه با رای خود تنها پله ترقی برای کاندیداها بسازند.

افزودن نظر جدید