ماجرای بازداشت علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر چیست؟

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در حالی به اتهام تخلف‌های مالی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است. که ظهر سه شنبه ۱۲ آذرماه، خبر استعفای او از سوی روابط عمومی این سازمان منتشر شده بود. اما ماجرا از آن جا آغاز شد که رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر شهریورماه سال جاری برای بررسی فساد مالی به دادسرای جرائم اقتصادی احضار شده بود و پس از چند بار توضیح، سرانجام در روز ۱۱ آبان ماه بازداشت و البته پس از چند ساعت با قید وثیقه آزاد شد.
به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، خبر استعفای علی اصغر پیوندی را اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، در توئیترش منتشر کرد و در مورد علت این استعفا، نوشت: "رئیس جمعیت هلال احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار موثر، استعفای خود را به رییس جمهور تقدیم کرده است. "


اما ساعتی پس از اعلام استعفا، ایسنا از بازداشت رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر خبرداد. برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که پیوندی در حالی که قصد سفر به ژنو را داشته، متوجه ممنوع‌الخروجی خود شده است و در نهایت در ساعات پایانی سه‌شنبه (۱۲ آذر ماه ۹۸) در فرودگاه امام خمینی (ره) بازداشت شده.


البته علی اصغر پیوندی چند روز پیش از استعفا از ریاست جمعیت هلال احمر، از ریاست سازمان نظام پزشکی تهران نیز کناره گیری کرده بود.

علت بازداشت علی اصغر پیوندی چیست؟

تاکنون مقامات رسمی جزئیاتی از پرونده رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر منتشر نکرده اند. اما برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه، نوشته اند که علت بازداشت پیوندی به دلیل پرونده‌ای مربوط به دوره ریاست او در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. گفته شده که اتهام پیوندی "اختلاس ۱.۵ میلیارد تومانی" است.


با اینکه علی اصغر پیوندی ۱۱ آبان ماه از سوی دادسرای جرائم اقتصادی متهم وبازداشت شد. اما ساعاتی بعد او با تودیع وثیقه ۳ میلیاردی آزاد شد.


البته پیش‌تر از پیوندی، علی فرجی، مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هم به دلیل پرونده واردات داروی سالک بازداشت و با تودیع وثیقه آزاد شده بود.



اما اولین نفری که مدعی فساد مالی در جمعیت هلال احمر شد، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس بود. او چند ماه قبل در توئیترش نوشت: "اگر رییس جمعیت هلال احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود قطعاً برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه‌های نگران کننده‌ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است. "


محمود صادقی سپس در همایش فصلی شورای اصلاحات رباط کریم، هم گفته بود که "مفاسد زیادی در هلال احمر از مدیریت قبلی و مدیریت فعلی کشف و اتفاقا محرز شده و در آن تردیدی وجود ندارد. "


صادقی گفت که "مجلس، بازرسی ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، شورای عالی هلال احمر به این موضوع رسیدگی کرده و برای همه مشخص شده که آقای رئیس آلوده فساد است، ولی آقای روحانی او را نگه داشته است. "


پس از مطرح شدن این ادعاها، روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور در واکنش به حرف‌های محمود صادقی این اتهامات را اثبات نشده و نسنجیده خواند و توضیحاتی در این مورد ارائه کرد.



اما بعد از بازداشت علی اصغر پیوندی، محمود صادقی در توئیترش خطاب به روابط عمومی جمعیت هلال احمر نوشت: "رییس محترم و پاکدست جمعیت هلال احمر بازداشت شدند؛ روابط عمومی جمعیت توضیح جدیدی ندارد؟! "

واکنش‌ها به بازداشت علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر

پس از بازداشت علی اصغر پیوندی توسط یک نهاد امنیتی، بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. علی خلف روزنامه نگار ورزشی، که تخلف پیوندی را به جمعیت هلال احمر مرتبط دانسته، در توئیترش نوشته است: "اموالی که در اختیار هلال احمر هست، پولی است که مردم می‌دهند تا به دست سیل زده‌ها و زلزلزه زده‌ها و آسیب دیده‌ها برسد. اختلاس کار کثیفی است و اختلاس از هلال احمر هزار برابر کثیف تر. "


دیدار نیوز هم در توئیتر نوشت که "علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر هم مثل پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی، استعفا کرد و چند ساعت بعد به اتهام فساد بازداشت شد. قبل‌تر مواردی هم مانند هاشم یکه‌زارع، رییس ایران خودرو بود که درست پس از برکناری بازداشت شده بود. "


البته برخی در فضای مجازی مدعی شده اند که پیوندی با حسن روحانی نسبت فامیلی دارد و حمایت‌های رئیس جمهور باعث به تعویق افتادن استعفا و بازداشت او شده است.


اما فهیمه طباطبایی روزنامه نگار، در توئیترش واکنش متفاوتی نشان داده و خواستار جدا کردن اعمال و رفتار پیوندی از مجموعه جمعیت هلال احمر شده و نوشته است: "حساب علی اصغر پیوندی رو با بدنه پاک و سالم هلال‌احمر که حرفه‌ای و سخاوتمندانه در همه بحران‌ها حاضر می‌شوند و به مردم آسیب دیده کمک می‌کنند، از هم جدا کنیم و چهره این سازمان رو درنگاه مردم خراب نکنیم. هلال احمر اگر جایگاهش رو در افکار عمومی از دست بده، مدیریت بحران‌ها سخت میشه. "


با این حال تاکنون مقامات رسمی، جزئیاتی از پرونده علی اصغر پیوندی، رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر منتشره نکرده اند و باید نشست و دید که آیا علت بازداشت او، تخلف در زمان ریاست دانشگاه شهید بهشتی بوده یا در زمان تصدی جمعیت هلال احمر کشور؟!

افزودن نظر جدید