ماجرای شایعه کمبود آرد در مازندران چه بود؟

دولت تصمیم گرفته است تا توزیع آرد را به صورت سامانه‌ای انجام دهد و سهمیه نانوایی‌های آزاد پز را کاهش داده، همین امر موجب شد تا برخی گمانه زنی‌ها و شایعه در مورد کمبود ذخایر آرد و گندم در استان مازندران و کشور بوجود آید.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا، یکی از نانوایان آزاد پز ساروی با بیان اینکه دولت در تحویل آرد به نانوایی‌های آزاد پز تعلل دارد، اظهار کرد: بار‌ها درخواست آرد کرده ایم و حتی در سامانه‌ای که برای توزیع آرد تعبیه شده ثبت نام کرده‌ایم، اما دولت ۱۰۰ درصد سهمیه نانوایان آزادپز را تحویل نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اگر نانوایی نتواند پخت داشته باشد از پس هزینه هایش بر نمی‌آید، تصریح کرد: ادامه این وضع موجب بروز ضرر‌های هنگفتی به آزادپز‌ها خواهد شد.

بروز شایعه کمبود آرد

اینکه دولت تصمیم گرفته تا توزیع آرد را به صورت سامانه‌ای انجام دهد و سهمیه نانوایی‌های آزاد پز را کاهش داده است موجب شد تا برخی گمانه زنی‌ها و شایعه در مورد کمبود ذخایر آرد و گندم در استان و کشور به وجود آید.

موضوع شایعه کمبود آرد از مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور پیگیری شد.

سید محمد جعفری در پاسخ به این پرسش که چرا فروش آرد آزاد سامانه‌ای شده است، توضیح داد: سامانه‌ای طراحی شده که بتوانیم اطلاعات نانوایی ها، نحوه مصرف و یکسان سازی مصرف آرد در نانوایی‌های یارانه‌ای و آزاد پز را داشته باشیم، این سامانه نظارت دولت بر توزیع و چگونگی مصرف آرد در استان‌ها را بسیار افزایش داده است.

همکاری بیشتر آزادپز‌ها با دلالان

وی با ابراز گلایه از عملکرد برخی نانوایی‌های آزادپز، بیان کرد: بسیاری از نانوایی‌های آزاد پز رمز ورود خود در سامانه فروش آرد را در اختیار دلالان قرار دادند که موجب تضییع حقوق شهروندان استان شد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ با بیان اینکه ۱۰۰ درصد سهمیه دی ماه نانوایی‌های آزاد پز برگشته است، با ابراز گلایه از نانوایی‌های آزاد پز در ارائه رمز ورود سامانه فروش آرد استان به دلالان بیان کرد: متاسفانه بخش زیادی از نانوایان آزادپز رمز کاربری خود در سامانه فروش آراد را در اختیار دلالان قرار دادند و توزیع آراد را به چرخه دلالان واگذار کردند.

وی با بیان اینکه دولت برای آرد یارانه سنگینی پرداخت می‌کند، تصریح کرد: تامین آرد، تامین امنیت غذایی کشور است از این رو باید مراعات کنیم تا این نعمت خدادادی حفظ شود.

سهمیه آزادپز‌ها برگشته است

جعفری با اشاره به نارضایتی آزادپز‌ها از کاهش سهمیه آرد، بیان کرد: کاهش سهمیه نتیجه عدم همکاری نانوایی‌های آزاد پز و قرار دادن رمز کاربری خود به دلالان بوده، هر چند این موضوع حل شده و سهمیه دی ماه آزادپز‌ها برگشته است.

وی با اشاره به نزدیکی تعطیلات نوروزی و تشکیل ستاد تسهیلات سفر در شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور، خاطرنشان کرد: آرد مورد نیاز نیمه اول فروردین نانوایی‌های یارانه‌ای استان تا پیش از ۲۰ اسفند در انبار‌های شهرستان‌ها ذخیره می‌شود و در این زمینه کمبود و کسری نداریم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور با تاکید بر اینکه به هیچ وجه کمبود گندم و آرد در استان نداریم، تصریح کرد: بیش از ۴ میلیون تن گندم ذخیره شده در کشور داریم و بیش از ۵ ماه مصرف استان، گندم ذخیره کرده ایم.

جعفری با رد ادعای کمبود آرد، گندم و نان در کشور، بیان کرد: هیچ محدودیتی در توزیع آرد و گندم نداریم، بیش از ۵۱۰۰ نانوایی یارانه‌ای و آزادپز در استان در حال خدمت به مردم هستند.

وی با بیان اینکه در مازندران سه برابر نیاز استان نانوایی آزاد پز داریم، اظهار کرد: نان در حیطه عرضه و تقاضا قرار ندارد، نانوایی یک بنگاه اقتصادی است، باید حداقل ۵ تا ۶ کیسه روزانه پخت داشته باشد تا از پس هزینه‌ها برآید.

یقینا توزیع سامانه‌ای آرد اقدامی کارشناسی شده است که زمینه برخورد با هر گونه رانت و ورود آرد به چرخه دلالی را به وجود می‌آورد و نانوایی‌های آزاد پز نیز باید مواقب باشند و از سهمیه خود برای پخت نان بهره ببرند.

افزودن نظر جدید