ماجرای نیلوفر حامدی به روایت مدیرمسئول شرق

مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق در یادداشتی به اتهامات دو نهاد امنیتی علیه نیلوفر حامدی خبرنگار بازداشت شده این روزنامه پاسخ داد که در ادامه می خوانید:

از روز بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار گروه اجتماعی روزنامه «شرق»، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ایشان اولین فرد انعکاس‌دهنده خبر درگذشت مرحوم مهسا امینی همراه با عکس او روی تخت بیمارستان بوده است و این مسئله در رسانه‌ها بازتاب وسیعی پیدا کرد. خبری که دبیر اجتماعی روزنامه «شرق» پس از بازداشت خانم حامدی آن را تکذیب کرد؛ اما عموما در ورطه خبر، همیشه تکذیب‌ها کمتر دیده می‌شوند یا اصلا دیده نمی‌شوند. ما از ابتدا امیدوار بودیم مسئولان محترم قضائی کشور به‌عنوان چشمان ناظر و بیدار قطعا می‌دانند که این خبر از اساس اشتباه است؛ بنابراین در‌این‌باره نگرانی نداشتیم اما پس از انتشار بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و تأکید در این بیانیه مبنی بر اینکه خانم نیلوفر حامدی پیش‌تر برای بحران‌سازی آموزش دیده بود و او اولین عکس از مرحومه امینی را روی تخت بیمارستان منتشر کرد، بسیار متعجب شدیم. من به‌عنوان مدیرمسئول خود را موظف می‌دانم که از ابتدا داستان حضور نیلوفر حامدی بر بستر مرحومه امینی را روایت کنم.

روز سه‌شنبه22 شهریورماه، استوری یکی از خبرنگاران که برای درمان به اورژانس بیمارستان کسری رفته بود و شایعاتی مبنی بر بستری‌شدن دختر جوانی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در این بیمارستان را شنیده بود، توجه دبیر اجتماعی روزنامه را جلب کرد و پس از تماس با خبرنگار خود خانم حامدی، به او مأموریت داد تا با حضور در بیمارستان کسری از صحت ماجرا اطلاع پیدا کند. نیلوفر حامدی صبح روز چهارشنبه پس از حضور در بیمارستان و رفتن بر بالین مرحومه امینی با من تماس گرفت و ماجرا را تأیید کرد (صوت نیلوفر حامدی و توضیح در‌این‌باره، نزد روزنامه «شرق» محفوظ است). در این میان ابتدا دبیر اجتماعی روزنامه پس از مشورت با من با روابط‌عمومی نیروی انتظامی تماس گرفت و از آنها توضیح خواست. همچنین خانم حامدی مجددا در تماس با نیروی انتظامی، درخواست توضیح شفاف از نهاد مزبور را کرد و نیروی انتظامی گفت هیچ توضیحی در‌ حال‌ حاضر وجود ندارد و به‌زودی بیانیه‌ای منتشر می‌شود. نیلوفر حامدی ناچار به روزنامه بازگشت و هیچ گزارشی از جانب او و گروه اجتماعی تا پس از مرگ مرحومه امینی منتشر نشد. در آن زمان و پس از این اتفاقات سه روز به علت مصادف‌شدن با اربعین حسینی تعطیل بود و گزارش روزنامه «شرق» روز شنبه، 27 شهریورماه، یعنی یک روز پس از خاکسپاری مرحومه امینی منتشر شد. گزارشی که توسط خبرنگاران گروه اجتماعی «شرق» نوشته و به نام گروه اجتماعی نیز منتشر شد. اماخانم حامدی حالا با اتهامی روبه‌روست که هیچ نقشی در آن نداشته است. ما در این سال‌ها بعد از یک عمر کارکردن در مطبوعات به‌خوبی خبرنگاران را می‌شناسیم. من درباره دختری صحبت می‌کنم که نه دغدغه نام داشت و نه به فکر نان بود. نیلوفر حامدی خبرنگار صادقی بود که به دلیل داشتن روحیه تیمی بالا، هرگز کاری را بدون مشورت ما نمی‌کرد. من تأکید می‌کنم که او از جانب روزنامه برای تهیه خبر به بیمارستان کسری رفت. منبع اولیه انتشار عکس خانم امینی در بستر مشخص و نام آن رسانه داخلی نیز نزد ما محفوظ است، قطعا مقام محترم قضائی به این نکته اشراف دارند و نیلوفر حامدی و همکارش الهه محمدی از این اتهام عجیب تبرئه می‌شوند؛ اما نگرانی ما برای مسئولیت حرفه‌ای خبرنگارانی است که از جان مایه می‌گذارند و در بحران‌ها صدای مردم می‌شوند، آنها ضمانتی می‌خواهند که بعدها با اتهامات سنگین روبه‌رو نشوند. ما چه ضمانتی می‌توانیم به آنها بدهیم؟ چگونه می‌شود از آینده کاری خبرنگاران مطمئن بود؟‌ ما امیدواریم که این ماجرا به‌زودی و با فرجامی خوش حل شود و مقامات محترم قضا با برقراری عدالت خبرنگار جوان ما را از این اتهام تبرئه کنند.

افزودن نظر جدید