مجری‌گری با ادبیات «سخیف»!

یک شوخی نا‌بجای دیگر یا توهین زشت فوتبالی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما توسط یکی از مجریان برنامه زنده کافی بود تا بار دیگر هواداران یکی از تیم‌های پرطرفدار ایرانی به این اتفاق واکنش تندی نشان دهند.
  
 
به گزارش اميدنامه به نقل از شرق، ماجرا از این قرار است که روز جمعه خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه لوگوی باشگاه استقلال به دلیل بدهی ۳۰۰ میلیون‌تومانی توقیف شده است؛ همین خبر منجر شد تا روز گذشته مجری برنامه «سلام صبح‌بخیر» این موضوع را با لحنی توهین‌آمیز که از حالت کری‌خوانی خارج بود، بیان کند.

پیش از اینکه مجری این برنامه به زعم خود شوخی خود را با هواداران استقلال بیان کند، احتمال اینکه در فضای مجازی مورد نقد شدید هواداران قرار بگیرد را داده بود! بااین‌حال توهین عجیب این مجری تلویزیون باعث شد تا باشگاه استقلال تهران بیانیه‌ای را نسبت به اتفاق رخ‌داده منتشر کند. بخشی از بیانیه تند باشگاه استقلال که در آن به صورت جدی به قطع همکاری با صداوسیما اشاره کرده نشان می‌دهد این‌بار قصد کوتاه‌آمدن ندارند، حتی با وجود عذرخواهی مجری این برنامه؛ «در شرایطی که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با پول مردم اداره می‌شود و باید به مردم و علایقشان احترام بگذارد، متأسفانه یکی از مجریان این سازمان در یک برنامه تلویزیونی به طور آشکار و مستقیم به باشگاه استقلال و نشان رسمی آن اهانت کرده است. با توجه به سابقه این رفتار‌های سخیف توسط مجریان مختلف تلویزیونی، باشگاه استقلال تا زمان عذرخواهی رسمی سازمان صداوسیما همکاری خود را با این سازمان «قطع» خواهد کرد».

هرچند مجری این برنامه پیش‌دستی کرد و با انتشار پستی اینستاگرامی از هواداران استقلال عذرخواهی کرد، اما بعید به نظر می‌رسد این‌بار شرایط با یک عذرخواهی تغییر کند، به این خاطر که برای اولین‌بار بازیکنان و پیش‌کسوتان باشگاه استقلال نیز به حمایت از تیم محبوبشان علیه این اتفاق موضع گرفتند.

وریا غفوری، دفاع راست این تیم که اصولا صحبت‌های صریح و انتقادی را مطرح می‌کند، در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود نسبت به این موضوع فرصت را غنیمت شمرده و علاوه بر انتقادات قبلی، موضع تندتری را نسبت به این سازمان مطرح کرده: «صداوسیما سازمانی است که مدت‌ها است مخاطبینش را از دست داده و شاهد حضور افرادی هستیم که هنوز.... نرسیده‌اند چه برسد که بتوانند در جایگاه مجری برنامه‌ای را درخور شأن مردم ایران اداره کنند. توهین مجری صداوسیما به پرافتخارترین تیم ایرانی به شأن و منزلت این باشگاه بزرگ و پرطرفدار کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد نمی‌کند بلکه وضعیت... لازم به ذکر است ندادن حق پخش تلویزیونی که از بدیهی‌ترین حقوق باشگاه‌های فوتبال ایران است ضربه‌ای بزرگ به پیکره فوتبال از جانب صداوسیما زده است».

حمایت رنگی به دلیل وجود اسپانسرها!
داستان جنجال‌هایی که مجریان صداوسیما درباره هواداری استقلال و پرسپولیس رقم زده‌اند چندان تازگی ندارد؛ سال ۱۳۹۶ اوج تبلیغات اسپانسر‌های پرسپولیس و استقلال در شبکه سه بود؛ طوری که یکی از مجریان تلویزیون یکباره وسط صحبت‌های کارشناس مسائل فنی می‌آمد تا تبلیغ اسپانسر روی پیراهن یکی از این دو تیم را مطرح کند. یکی از اتفاقاتی که دراین‌باره رخ داد، حمایت بهمن هاشمی از استقلال بین دو نیمه دیدار با سپاهان بود.

در این مسابقه استقلال با دو گل از حریف اصفهانی خود پیش بود که بهمن هاشمی عنوان کرد: «استقلال تا الان دوتا زده، بقیه‌شم می‌زنه!». همین صحبت کافی بود تا باشگاه سپاهان نسبت به مواضع مجریان صداوسیما معترض و خواستار عذرخواهی این مجری از زردپوشان اصفهانی شود. هرچند بهمن هاشمی خیلی زود نسبت به صحبتی که مطرح کرده بود عذرخواهی کرد، اما تا مدت‌ها این جمله باب محفل کری هواداران در فضای مجازی بود.

انگ غیراخلاقی‌بودن قهرمانی پرسپولیس 
۴ اردیبهشت ۹۶؛ پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام تبریز میهمان ماشین‌سازی بود که با پیروزی در این مسابقه در فاصله سه هفته به پایان مسابقات لیگ برتر، قهرمانی سرخ‌پوشان قطعی شد و ماشین‌سازی نیز به دسته یک سقوط کرد. این بازی، اما با حواشی بسیاری روبه‌رو شد. فردای این دیدار حساس، علی حسین‌پور و پیمان احمدی، دو مجری برنامه موج فوتبال شبکه سهند با بیان اینکه «این قهرمانی از راه اخلاقی نبوده و در راه رسیدن به جام قهرمانی بازیکنانی نظیر محسن بنگر، شجاع خلیل‌زاده (بازیکن سپاهان در آن سال) و دروازه‌بان نفت مؤثر بوده‌اند!»

همچنین با استفاده از کلماتی نظیر مافیا و اراده برای قهرمانی پرسپولیس در اینستاگرام اتهاماتی سخت به فوتبال ایران و سرخ‌پوشان و چند بازیکن لیگ‌برتری وارد کردند.

صحبت‌های دو مجری شبکه تلویزیونی تبریز اعتراضات زیادی را دربر داشت و باشگاه پرسپولیس توسط مدیر روابط‌عمومی وقت خود اعلام کرد که اگر این اتهامات توسط این دو مجری به صورت رسمی ثابت نشود، از آن‌ها شکایت خواهند کرد. این موضوع، اما بدون بررسی بیشتر بسته شد و برخلاف سایر موارد با عذرخواهی مجری‌ها همراه نشد.

مورد دیگری در این باب نیز فصل گذشته (لیگ هجدهم) رخ داد؛ بعد از درگیری و فحاشی هواداران پرسپولیس و تراکتورسازی، مجری یکی از شبکه‌های تلویزیونی تبریز اعلام کرد که مفاخر استان آذربایجان از هواداران پرسپولیس بیشتر است! همین صحبت بار دیگر منجر شد تا این‌بار تلویزیون اختصاصی باشگاه نسبت به این صحبت‌ها موضع بگیرد و با کری عجیب‌وغریب پاسخ توهین مجریان شبکه تبریزی را بدهد.

شعار رکیک استادیومی توسط مجری صداوسیما
یکی از جنجالی‌ترین مجریان تلویزیون که البته سن و سال و تجربه زیادی در این زمینه ندارد، علی مرادی است که با سن کم و تجربه اندک در اجرا، به راحتی آنتن زنده را در اختیار گرفته و به صورت بداهه جملات توهین‌آمیزی را علیه پرسپولیس به زبان آورد و کری‌ای را روی آنتن زنده شبکه استانی هرمزگان خواند که اصولا این شعار توسط صداوسیما هنگام پخش مسابقات فوتبال سانسور می‌شود!

نکته عجیب و قابل تأمل این بود که صداوسیما نسبت به توهین‌های زشت علی مرادی واکنش خاصی نشان نداد، اما همان زمان با ابراز امیدواری پیمان یوسفی مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال، او برای مدتی به صورت غیرعلنی ممنوع‌التصویر شد تا به نوعی با تنبیهی نانوشته روبه‌رو شود!

البته علی مرادی پیش‌تر نیز ثابت کرده بود که با اظهارنظر‌های جنجالی و غیرواقع میانه خوبی دارد. او بعد از اینکه توهین زشتی را نسبت به هواداران پرسپولیس مطرح کرد، در گفتگو با خبرگزاری فارس نیز پیش از برگزاری دربی ۷۹ اعلام کرد کاپیتان پرسپولیس محمد نوری است که اغلب هواداران این تیم او را نمی‌شناسند!

اظهارنظر این مجری جوان و کم‌تجربه به مسائل فوتبالی ختم نمی‌شود و پا را فراتر از مسائل ورزشی گذاشته است. یکی دیگر از اظهارات عجیب او درخصوص اصغر فرهادی است که تا مدت‌ها سوژه فضای مجازی شده بود. او که ظاهرا از جوایز فیلم‌های اصغر فرهادی به‌شدت عصبانی بود، در برنامه زنده تلویزیونی گفت: «خدا لعنت کنه کسانی رو که ژانر خانوادگی رو به سمت خیانت بردند و نون کشور رو می‌خورن و پول کشور رو می‌گیرن، ولی به خاطر یکی دو جایزه فیلم سیاه‌نمایی‌شده می‌سازند!».

توهین اینستاگرامی مجری تلویزیون به علی کریمی
اسفند ۹۵، اما یکی از مجریان صداوسیما به اسم پیمان طالبی نسبت به مواضع علی کریمی اسطوره پرسپولیس و تیم ملی ایران کامنت توهین‌آمیزی نوشت. علی کریمی نسبت به پست اینستاگرامی یکی از وزرای کابینه روحانی انتقاد کرده بود که پیمان طالبی به دلیل غلط نگارشی یک کلمه از جمله علی کریمی، توهین زشتی به او کرد. همین اتفاق کافی بود تا پیمان طالبی با انتشار پستی از هواداران پرسپولیس و شخص علی کریمی به صورت رسمی عذرخواهی کند و به مدت سه روز با پیراهن قرمز در آنتن زنده ظاهر شود! این مسئله این بار هم با واکنش صداوسیما همراه نشد تا نشان دهد این سازمان به اتفاقات زرد توسط عوامل و کارکنان خودش اصولا واکنشی نشان نمی‌دهد.

از خود بیخود‌شدن ضیا با گل بنگستون!
معروف‌ترین جنجال کری‌خوانی، اما برمی‌گردد به سال ۱۳۹۴ و دربی ۸۱ که با تساوی یک- یک پرسپولیس و استقلال به پایان رسید. در این مسابقه بنگستون در دقیقه ۹۵ موفق شد گل تساوی تیمش را وارد دروازه رحمتی کند. پس از این مسابقه، اما ویدئویی در فضای مجازی دست به دست چرخید که در آن علی ضیا به شکل عجیب و زشتی در حال کری‌خوانی و توهین به سرمربی وقت استقلال یعنی پرویز مظلومی است.

این بار هم طبق روال گذشته مجری تلویزیون نسبت به این اتفاق عذرخواهی کرد و به دیدار پرویز مظلومی رفت تا از او دلجویی کند. پورمحمدی رئیس سابق شبکه سه، اما به دلیل انتشار این پست، علی ضیا را برای مدتی از حضور در برنامه‌های تلویزیونی محروم کرد و در واقع حکم ممنوع‌التصویری برای او صادر شد.

اتفاقی که با رشد فضای مجازی در حال رخ‌دادن است توهین مجریان شبکه‌های تلویزیونی دولتی صداوسیما را بیش از پیش نمایان کرده است که به بهانه کری‌خوانی با رقیب از عبارات سخیفی استفاده می‌کنند و بعد از اینکه توهین زشت یا به زعم خود کری مربوطه را مطرح کردند، با مظلوم‌نمایی و انتشار پستی اینستاگرامی از هواداران پوزش می‌طلبند. یکی از نقد‌هایی که همیشه مطرح است؛ عدم خصوصی‌سازی شبکه‌های تلویزیونی است، اما در قالب همین چارچوب، مجریان ما پذیرفته‌اند که در سازمان و رسانه‌ای فعالیت کنند که «دولتی» است و وقتی برچسب دولتی‌بودن در آن «کانسپت» مطرح می‌شود، مجریان و عوامل برنامه نباید اسیر صحبت‌های رنگی و در اکثر اوقات زرد شوند، اما با جانبداری عجیب و غریب، از قاب دولتی‌بودن خارج می‌شوند و بعد با انتشار پستی مظلومانه (!) از هواداران رقیب عذرخواهی می‌کنند.

از انتقادات دیگر اینکه اصولا صداوسیما نسبت به اتفاقات پیش‌آمده موضع منفعلانه‌ای می‌گیرد و طوری رفتار می‌کند که با گذر زمان این مسئله به فراموشی سپرده شود. عدم گزینش تخصصی مجری‌گری و عدم برگزاری‌های دوره‌های فن بیان، دوری و خداحافظی اجباری را برای مجریان کاربلد ایجاد کرده و حالا مجریانی در رأس کار هستند که با رمز «جوان‌گرایی» بدون هیچ تخصص و گذراندن دوره‌های تخصصی وارد صداوسیما شده‌اند.

 

افزودن نظر جدید