مجیدانصاری: مداحی قبلا شغل نبود،الان یک بیزینس پرسود است

حجت الاسلام مجید انصاری به روزنامه اعتماد گفت:انتظاری که مردم از مجالس و مراسم‌های دینی و مذهبی اهل بیت (ع) دارند، آن است که مداحان به بیان مناقب و فضایل ائمه اطهار(ع) بپردازند. همچنین انتظار می‌رود در مراسم‌های عزاداری و سوگواری این بزرگواران مداحان با رعایت اخلاق، ادب و نزاکت طبق سنت گذشته این مجالس عمل کنند.

* مقصود آن است كه اشعاري پر محتوا، خالي از غلو و خرافه سراييده شود اما متاسفانه در برخي مجالس شاهد بيان مسائل سطحي، سخيف و خرافه هستيم كه اين مهم علاوه بر تاثير منفي كه بر باور ديني مردم مي‌گذارد و به نوعي جايگاه رفيع پيشوايان ديني مارا تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، تبديل دستاويزي براي مخالفين و دشمنان اهل بيت و اسلام مي‌شود. اين اتفاق با توسعه ابزار اطلاع‌رساني و فضاي مجازي شديدتر شده و متاسفانه شاهد بوده‌ايم انتشار برخي از مطالب يا برگزاري مجالسي كه با شوونات اسلامي در تضاد است تبديل به وسيله‌اي براي هتك حرمت اساس دين شده است.

* در جلسه‌اي كه به منظور عيد نيمه شعبان، غدير يا مجالس سوگواري كه در ماه محرم و صفر برپا مي‌شود مردم براي انجام وظيفه ديني يا ابراز علاقه خود به اهل بيت(ع) مي‌آيند لذا انتظار ندارند اين مجالس به مسائل سياسي آن‌هم از نوع سياست بازي و خط بازي آلوده شود. ورود مداحان به اين وادي هم به جايگاه خودشان و هم به جايگاه مجالس ديني آسيب جدي وارد كرده و مي‌كند.

*متاسفانه در سال‌هاي اخير برخي از مداحان كه مورد حمايت رسانه‌هاي خاص قرار داشته و ترويج و تبليغ نيز مي‌شوند با هتاكي و بي‌ادبي نسبت به شخصيت‌هاي بزرگ و مسوولان كشور، مجالس مقدس ديني را به ميتينگ‌هاي سياسي، جلسات باندي، گروهي و حزبي تبديل كرده‌اند. اين اقدام قطعا در ميان مدت و دراز مدت به‌شدت بر اصل جايگاه و فلسفه تاسيس اين مجالس تاثير خواهد گذاشت كه يكي از نمود‌هاي عيني آن خلوت شدن مجالس و مراسم‌ها خواهد بود. براي جلوگيري از اين اتفاق در گام نخست جامعه مداحان بايد به اين موضوع ورود كرده و مراقبت‌هاي لازم را انجام دهند. گام بعدي متوجه صاحبان و بانيان مراسم است. اين عزيزان بايد مراقب باشند اگر از تريبون مداحي مراسم آنها اهانتي صورت گرفت يا صحبتي مطرح شد كه تفرقه‌آفرين بود، تذكر لازم را به مداحان دهند.

*متاسفانه در پاره‌اي از موارد به جاي آنكه با مداحان هتاك برخورد شود، آنها مورد تشويق و تمجيد قرار گرفتند و همين سبب شد تا اين اشتباه براي برخي مداحان خاص تبديل به يك رويه شود. اين مداحان در برخي موارد پارا از گليم خود فراتر گذاشته و به ساحت مراجع، شخصيت‌هاي برجسته انقلاب و مسوولان كشور توهين كردند و برخوردي نيز با آنان صورت نگرفت. همين عدم برخورد سبب شده تا اين مداحان متصور شوند برخورد درستي دارند. من اين پديده را يك آسيب جدي براي جامعه مداحان مي‌دانم و به عقيده من بيش از همه، جامعه مداحان بايد در برابر اين پديده نامطلوب ايستاده و برخورد مناسب انجام دهد.

 

*البته نمي‌توان اين موضوع را به كل جامعه مداحان تعميم داد بلكه بخش خاصي از اين قشر اين موضوعات را مطرح مي‌كنند. قاطبه مداحان افراد محترمي بوده كه وظيفه خود را به خوبي انجام مي‌دهند. اين افراد در انتخاب اشعار و متون دقت لازم را به خرج داده و از پرداختن به حاشيه‌هاي غير مرتبط پرهيز مي‌كنند.

* مسائل سياسي با سياسي‌بازي، خط بازي و جناح بازي تفاوت اساسي دارد. حتي گويندگان و سخنوران كه مسائل را تحليل مي‌كنند، تحليل فلسفه عاشورا، فلسفه قيام امام حسين(ع) و بيان فضايل ائمه اطهار(ع) و تطبيق اين موضوعات با مسائل روز جامعه را مشروط بر آن مي‌دانند كه اولا با آگاهي و علم كامل از مسائل باشد. ثانيا اين تطبيق بايد بدون اهانت، تخريب، غرض‌ورزي و جناح بازي باشد.

  *پيش از انقلاب مداحي در كشور ما يك شغل و حرفه نبود بلكه افراد مختلف به واسطه علاقه به اهل بيت(ع) و صداي خوشي كه داشتند، در كنار حرفه خود در مجالس مذهبي به ساحت مقدس ائمه عرض ادب مي‌كردند.. متاسفانه در سال‌هاي اخير مداحي تبديل به يك بيزينس پر سود شده است. به همين دليل افرادي به عنوان مداح حرفه‌اي پيشه خود را مداحي انتخاب كرده و رسانه‌هاي رسمي كشور نيز به ترويج و تبليغ آنها مشغول هستند. اين مساله موجب شده است موضوع مداحي در كشور ما آسيب جدي ديده و از مسير اصلي خود منحرف شود. متاسفانه در سال‌هاي اخير مداحان تبديل به ابزار سياست بازان و جناح‌هاي سياسي براي تخريب جريان مقابل شده‌اند. اين اتفاقات به جايگاه مداحان و مجالس مذهبي ضربه جبران‌ناپذيري مي‌زند.

افزودن نظر جدید