محمدرضا عارف: روحانی تعامل ضعیفی با مجلس دارد/ جبران کنید

رییس فراکسیون امید با بیان این‌که «متاسفانه رییس جمهور تعامل ضعیفی با مجلس دارد»، گفت: شاید یکی از عوامل افزایش تعداد سوالات، تحقیق و تفحص و استیضاح عدم ارتباط نزدیک شخص رییس جمهور و بعد هم دولتی‌ها با مجلس باشد. توصیه می‌کنیم که وزرا و رییس جمهور ارتباط نزدیک‌تری با مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

به گزارش امیدنامه  به نقل از ایسنا،دکتر محمدرضا عارف  در واکنش به اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دنبال این بودیم که استیضاح اتفاق نیفتد ولی به هرحال نمایندگان متقاضی از توضیحات قانع نشدند و استیضاح به هیات رییسه جهت اعلام وصول ارجاع شد.

وی درباره‌ این‌که بخشی از بدنه جامعه اقدامات اخیر مجلس را مصداق چوب لای چرخ دولت گذاشتن، می‌دانند، بیان کرد: این کارها چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست. استیضاح حق نمایندگان و نظارت جزو وظایف آنهاست. به هرحال وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی می‌آید و توضیح می‌دهند امیدوارم به خیر بگذرد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این پیش‌بینی که آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند از پس استیضاح برآید، گفت:‌ آقای بطحایی در کمیسیون آموزش به سوالات استیضاح کنندگان پاسخ داد آنها ۱۶ سوال را مطرح کردند. توصیه کردیم که سه سوال حذف شود، طراحان پذیرفته و آن را حذف کردند. آقای بطحایی بقیه سوالات را براساس کارها و امکانات موجود توضیح داد. ان‌شاءالله ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

عارف در ادامه درباره‌ی این‌که بازخورد بازار بعد از سوال از رییس جمهور افزایش قیمت سکه و طلا بود، اظهار کرد: بازار اقتصادی ما پایدار نیست به محض وقوع اتفاق کوچکی اثری در بازار دارد منتها نگاه ما آثار درازمدت است. کما این‌که سوال از رییس جمهوری حق مجلس است و رییس جمهور هم توضیح داد و مجلس شورای اسلامی هم پیگیری‌هایش را انجام داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اخیرا مجلس شورای اسلامی به دنبال مخالفت با دولت است؟ گفت: بنده چنین برداشت و تلقی از مجلس شورای اسلامی ندارم. قطعا چنین چیزی در فراکسیون امید وجود ندارد، چون موضع ما حمایت از دولت است، ولی تاکید ما بر آن است که در ادامه‌ی راه باید جلسات مستمر دولت و مجلس برگزار شود.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه آقای روحانی تعامل ضعیفی با مجلس دارد شاید یکی از عوامل سوال و تحقیق و تفحص عدم ارتباط ضعیف شخص رییس جمهور و بعد دولتی‌ها با مجلس شورای اسلامی باشد. توصیه ما این است که رییس جمهوری و وزرا این مشکل را حل کرده و ارتباط نزدیکی با مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

وی ادامه داد: قطعا وقتی افراد با یکدیگر صحبت کنند بسیاری از ذهنیت‌ها اصلاح شده و خیلی از مشکلات و مسائل رفع می‌شود. طبیعتا در این شرایط دیگر ضرورتی برای استفاده از اهرم‌های نظارتی همچون تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح وجود ندارد.

عارف افزود: توصیه ما برگزاری جلسات مستمر بین دولت و مجلس و نه تنها یک جلسه است.

رییس مجمع نمایندگان تهران در واکنش به انتقاد برخی از نمایندگان از کابینه دولت مبنی بر این که به نمایندگان وقتی برای جلسات نمی‌دهند، گفت: این انتقاد وارد است شخص رییس جمهور و وزرا توجه لازم را ندارند ان‌شاءالله جبران کنند.

افزودن نظر جدید