مداحان و تفکر دوگانه انتخاباتی

هنوز مدت زیادی از تهدید انتخاباتی اصولگرایان توسط یک مداح نمی‌گذرد. سعید حدادیان چندی پیش اعلام کرده بود که در صورت عدم وجود جدیت برای رسیدن به وحدت و همگرایی در میان اصولگرایان، مداحان برای انتخابات مجلس دهم لیست جداگانه می‌دهند. پیش از این نیز علاوه بر حدادیان، چهره‌هایی مثل منصور ارضی نیز واکنش‌های سیاسی فراوانی را در خلال مداحی‌های خود نشان داده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد ماجرا از دید همه مداحان یکسان نیست و حرکت‌های سیاسی این چهره‌ها با مخالفت برخی دیگر مواجه است.

به نظر می‌رسد دودستگی و افتراق، در «خانه مداحان» را نیز زده است. گروهی از مداحان کشور که به نظر می‌رسد باهم صنفان خود نیز چندان همراه نیستند، راه سیاست در پیش‌گرفته‌اند و چندی است که به دنبال ارائه لیست انتخاباتی هستند. گروه مخالف آنها نیز تاکید می‌کنند آنها نظر شخصی خود را می‌گویند و با خانه مداحان هماهنگ نیستند. فرارو گزارش داد؛ همین چند وقت قبل بود که برخی از مداحان با داغ شدن تنور انتخابات به فکر ادامه مسیری افتادند که از دوره احمدی‌نژاد شروع کرده بودند. در همین گیرودار که جریان اصولگرا در حال بررسی شیوه‌های رسیدن به وحدت است، آن‌ها به میدان آمدند و مدعی شدند که اگر این جریان نتواند وحدت لازم را به دست آورد، خودشان آستین‌ها را بالا زده و دست‌به‌کار می‌شوند تا با یک فهرست مستقل در انتخابات آتی شرکت کنند. این رویکرد تازه مداحان از سوی سعید حدادیان اعلام شد و نشان داد که آنها به داشتن تشکل‌هایی مانند خانه مداحان قانع نیستند و به کرسی‌های مجلس نیز چشم دارند اما حالا رئیس خانه مداحان در گفت‌وگویی تاکید کرده است که جامعه مداحان رویکرد سیاسی ندارند و اگر کسانی این اظهارات را بیان می‌کنند درواقع نظر شخصی خود را می‌گویند. محسن طاهری که خودش در انتخابات مجلس پنجم به‌صورت مستقل کاندیدای انتخابات بوده است در گفت‌وگو با خبر آنلاین در این رابطه گفته است که حاج منصور ارضی و سعید حدادیان اگر تصمیمی در مورد حضور در انتخابات می‌گیرند، باید خودشان جوابگو باشند. آن‌طور که او گفته است، منظور حدادیان از ارائه لیست انتخاباتی برای انتخابات مجلس، لیستی از مداحان نبوده بلکه چیزی شبیه به لیست مسجد ارک در انتخابات مجلس نهم بوده است.
تشکیلات خودمختار برخی مداحان
طاهری همچنین گفته است که حدادیان و ارضی برای خودشان تشکیلات دارند. با خانه مداحان خیلی مشورت نمی‌کنند و همه را در جریان تصمیمی که می‌خواهند بگیرند نمی‌گذارند. نشسته‌اند و تصمیمی گرفته‌اند، لیدرهاشان هم مشخص و شناخته‌شده و یک سری افراد سیاسی هستند. طاهری با تاکید بر اینکه حدادیان سال‌هاست با ابوترابی ارتباط نزدیک دارد و با طیف این آقایان نزدیک است، گفته است: «آقای ارضی و دوستان دیگر هم کسانی دارند که مسائل سیاسی را قطعاً به مشورت می‌گذارند. نمی‌خواهم بگویم کارشان درست یا غلط است، این را خودشان می‌دانند، این دیگر چیزی نیست که ما از آنها دفاع کنیم یا خدای‌ناکرده محکومشان کنیم». وی در ادامه با اشاره به اینکه در میان مداحان اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد، از اینکه مداحان نظر شخصی خودشان را می‌گویند دفاع کرده است. با این ‌حال آن گروه از مداحان که مانند حدادیان و ارضی و هوادارانشان قصد جدی برای ورود به صحنه سیاست ندارند نیز استفاده از این تریبون‌ها را به نحو دیگری توجیه می‌کنند. طاهری در گفت‌وگوی مورداشاره در این رابطه گفته است «از قدیم گفته‌اند که شنونده باید عاقل باشد. دلیل ندارد که هر کس نظری داد دیگران فوری بپذیرند. یک‌وقت مقام معظم رهبری می‌گویند سپاه در این امر وارد نشود. این‌یک حکم ولایی است آنها هم وارد نمی‌شوند؛ اما ایشان نگفتند که مداحان وارد سیاست شوند یا وارد نشوند. اگر روزی لازم باشد مثلاً حکم می‌کنند که مداحان ورود پیدا نکنند. به اعتقاد من ایشان تا امروز در جریان ورودی که از سوی مداحان به سیاست شده هستند. اگر قرار بود منعی باشد یا مثلاً نوع دیگری رفتار شود قطعاً تا حالا ایشان اعتراض کرده بودند». وی با اشاره به صحبت‌های حدادیان افزود: «نظر ایشان این نبوده که مداحان خودشان کاندیدا می‌شوند. من با ایشان تلفنی صحبت کردم. ایشان گفت اگر اصولگرایان به اعتقاد ما به اجماع نرسند مثل گذشته عمل خواهند کرد. در انتخابات قبل هم از لیست سی نفره ای که آقایان در مسجد ارگ با آقای ارضی و دیگران تنظیم کردند، 24-25 نفرشان به مجلس رفتند. الان هم نظرشان این بوده که اگر آقایان به اجماع نرسند از بین همان دو یا سه لیستی که در میان اصولگرایان مطرح است تعدادی را گزینش می‌کنند و از آنها حمایت می‌کنند». رئیس خانه مداحان در سخنانش به موضوعات جالب توجه دیگری نیز اشاره می‌کند. طاهری از گفت‌وگویش با محمود کریمی بعد از  تیراندازی معروف حرف زد و گفت که تیراندازی کار کریمی نبوده و نوجوان همراه او دست به اسلحه شده است. وی همچنین در انتقاد از برخی شیوه‌های مداحی گفته است: «ما متاسفانه جریان سیاسی در کشور داریم که آنها منتظر هستند دیگران را جذب کنند با عناوین مختلف. یکی از راه‌هایشان هم همین است که امروز ببینند مجموعه‌ای که شناخته شده است این آقا را کنار گذاشت، فردا آنها بیایند و جذبش کنند. جریانی که موسوم است به جریان شیرازی، از لحاظ سیاسی مشخص است که اینها 24 شبکه را اداره می‌کنند و هیچ کدام محتوایی که باید داشته باشند متاسفانه ندارند. در همه آنها قمه زنی و لطمه زنی ترویج می‌شود. قلاده انداختن ترویج می‌شود. مداحی ترویج می‌کند برای اهل بیت عوعو کنید، خودتان را به شکل حیوان درآورید. کجا اهل بیت گفتند اینطور باشید. به اعتقاد من جریانی پشت کار اینها هست تا شیعه و هیات و روضه و مداحی را، با این جریانات به انحراف کشند و اینطور وارونه نشان دهند. ما تا حدی می‌توانیم با آنها برخورد کنیم و تا حدی هم قوانینی که وجود دارد گاهی گوش‌شان را می‌گیرد».
مداحان به دنبال صندلی‌های سبز بهارستان
به هر ترتیب به نظر می‌رسد هر چند استفاده از تریبون مداحی اهل بیت برای اعلام نظرهای شخصی و سیاسی انتخاب خوبی نیست، باید به این نکته توجه داشت که ورود به عرصه سیاست و حضور در نهادی همچون قوه مقننه نیازمند دانش سیاسی و توان این کار است لذا نمی‌توان به‌سادگی پذیرفت و اجازه داد که هرکسی که تریبونی در اختیار دارد و احتمالاً در دوره‌ای با حمایت‌های برخی از چهره‌های سیاسی، چند موضع‌گیری سیاسی کرده است حالا به دنبال کلاه دوختن از نمد انتخابات باشد. چه اصولگرایان به وحدت برسند و مداحان در میان لیست آنها از برخی حمایت کنند، چه وحدت حاصل نشود و مداحان لیست جداگانه ارائه کنند، چه لیست موردنظر آنها موفق باشد و یا به گفته طاهری - ارائه لیست مجزای انتخاباتی نظر خاص آقای حدادیان و حاج‌آقای ارضی بوده است و گمان نمی‌کنم خیلی کار موفقی باشد – کاری از پیش نبرد؛ به‌هرحال از مواضع اخیر مداحان و حرف‌های رئیس خانه مداحان این‌طور استنباط می‌شود که برخی از مداحان معروف و شناخته‌شده در حال راه انداختن امپراتوری مخصوص به خود هستند و برای رسیدن به این هدف به دنبال نشستن بر کرسی‌های سبز بهارستان نیز خواهند بود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید