مدیران وزارت کشور نباید له یا علیه شخص یا یک جریان‌ سیاسی موضع‌گیری کنند

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه وزارت کشور با دقت شرایط سیاسی کشور را رصد می‌کند، گفت: هیچ کدام از مدیران وزارت کشور نباید له یا علیه شخص یا جریان‌های سیاسی موضع‌گیری داشته باشند.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، حسینعلی امیری در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران ضمن تبریک ایام بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: با وجود گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم که مردم عزیز ایران همان شعور و تحرک را دارند و با همان آرمان‌ها زندگی می‌کنند.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور مبنی بر اینکه کلید انتخابات زده شده است، گفت: فضای سیاسی کشور تحت تاثیر این صحبت آقای وزیر قرار گرفت و ما دیدیم که روزنامه‌ها تیترهای خود را راجع به این جمله وزیر زدند.

امیری گفت: وزیر محترم کشور جمله‌ای داشتند مبنی بر اینکه مدیران سیاسی وزارت کشور که قصد کاندیداتوری انتخابات مجلس دارند باید تا اول اسفند از سمت خود استعفا دهند که در برخی رسانه‌ها این برداشت شد که جمله مذکور به بخش‌های اداری وزارت کشور هم سرایت دارد.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت کشور قرار است انتخابات را برگزار کند و نباید شائبه جانبداری وجود داشته باشد وزیر محترم کشور گفتند مدیران سیاسی داخل وزارت کشور که می‌خواهند در انتخابات مجلس کاندیدا شوند باید تا 1/ 12 استعفا دهند و این جمله ربطی به بخش‌های دیگر وزارت کشور ندارد.

وی گفت: قانون پذیرش استعفا را به وزیر کشور واگذار کرده و ایشان فرمودند که این حق را تا اول اسفند اعمال می‌کنند.

سخنگوی وزارت کشور گفت که روزانه شرایط سیاسی کشور به دقت رصد می‌شود و هیچ کدام از مدیران وزارت کشور نباید له یا علیه شخص، جریان، حزب و تشکل سیاسی موضع‌گیری داشته باشند.

امیری گفت: در این زمینه گزارش‌هایی واصل شده که ما تذکر دادیم و از استانداران در این زمینه توضیح خواستیم.

وزیر کشور مهندس مقیمی را به عنوان نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده 10 احزاب انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسینعلی امیری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران ضمن ارائه توضیحاتی درباره عدم تشکیل جلسه کمیسیون ماده 10 احزاب در روز گذشته، گفت: کمیسیون ماده 10 احزاب نمایندگانی از مجلس، قوه قضاییه و وزارت کشور دارد. از زمانی که آقای میرولد از معاونت سیاسی رفتند مسئولیت این کار به عهده اینجانب بود.

وی ادامه داد: قانون می‌گوید نماینده وزارت کشور، و این لفظ متعین در معاونت سیاسی نیست. دیروز هم به لحاظ اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس با آقای دکتر رحمانی جلسه داشتند و من هم در آن جلسه حضور داشتم کمیسیون ماده 10 تشکیل نشد و وزیر کشور به هر کسی که بخواهد برای این کار ابلاغ می‌دهد و وزارت کشور مصمم است که جلسات کمیسیون را در موعد مقرر تشکیل دهد.

خبرنگاری پرسید یعنی عدم تشکیل به خاطر روی کار آمدن آقای مقیمی بوده است که سخنگوی وزارت کشور این موضوع را اشتباه دانست.

به گزارش ایسنا، دقایقی بعد حسینعلی امیری به خبرنگاران گفت: جناب آقای رحمانی فضلی همین الان اعلام کردند که آقای مقیمی به عنوان نماینده وزارت کشور در کمیسیون ماده 10 احزاب انتخاب شدند.

امیری با بیان این‌که تعدادی از مدیران سیاسی وزارت کشور برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس استعفا داده‌اند، گفت: توصیه‌ام به همه کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند این است که فعالیت انتخاباتی زودرس نداشته باشند، زیرا این کار به صلاح آنها و کشور نیست. این فعالیت‌های زودرس باعث می‌شود امکانات کشور صرف مدیریت و رصد کردن این کارها شود.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به حضور وزیر کشور عراق در ایران، تصریح کرد: هفته گذشته شاهد حضور وزیر محترم کشور عراق بودیم که به دعوت آقای رحمانی فضلی به ایران تشریف آوردند تا نشست‌های مختلفی با حضور ایشان برگزار شود.

وی ادامه داد: بحث‌های مختلف امنیتی، انتظامی و پلیسی با کشور عراق شروع شده و توافقاتی با وزیر کشور عراق برای سال آینده و ایام اربعین داشتیم و هماهنگی‌های خوبی در این حوزه صورت گرفت.

سخنگوی وزارت کشور گفت که این اولین باری است که موافقتنامه همکاری بین ما و عراق در این زمینه صورت می‌گیرد.

امیری با اشاره به انتصاب مهندس مقیمی به عنوان معاونت سیاسی وزارت کشور یادآورشد: این معاونت یک دفتر سیاسی و یک دفتر تقسیمات کشوری دارد. دولت اخیرا با شرایطی تقاضاهای مربوط به تقسیمات کشوری را می‌پذیرد و آنچه مهم است این است که این تقسیمات باید به نحوی انجام شود که توسعه متوازن و پایدار در کشور اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: متاسفانه جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی برتری گرفته به طوری‌که سابقا جمعیت شهری 30 درصد و جمعیت روستا 70 درصد بوده است، اما در حال حاضر جمعیت شهری 71 درصد و جمعیت روستایی 29 درصد شده و این یک زنگ خطر است.

وی گفت: بخش دیگری از زیرمجموعه معاونت سیاسی، دفتر انتخابات است که در جلسه پیش گفتم مقدمات انتخابات از ناحیه این دفتر شروع شده است و با آمدن آقای مقیمی ان‌شاءالله سرعت بیشتری می‌گیرد.

قائم مقام وزیر کشور اضافه کرد:‌ در هفته گذشته کارگروه ویژه شورای امنیت مرز کشور را داشتیم و در این کارگروه حریم امنیتی مرز اردبیل تصویب شد و همان‌طور که می‌دانید آقای وزیر عنایت ویژه‌ای به بحث مرزها دارند. ما معتقدیم امنیت پایدار در سایه توسعه اتفاق می‌افتد.

امیری با اشاره به بحث انتخابات شورایاری‌ها در تهران تصریح کرد : قانون چنین چیزی را پیش‌بینی نکرده است، بلکه موضوعی به نام تشکیل انجمن مطرح شده و ما هیچگاه از «انجمن» شورایاری را برداشت نمی‌کنیم لذا چنانچه بخواهیم انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کنیم نیاز به تصریح قانونی داریم و اگر شورای شهر اصرار دارد می‌توانند از طریق شورای عالی استان‌ها تغییری را با سه فوریت تقدیم مجلس کنند و اگر قانونی در این زمینه تصویب شد وزارت کشور خود را موظف به اجرای آن می‌داند.

سخنگوی وزارت کشور گفت که رحمانی فضلی این موضوع را طی نامه‌ای به مهندس چمران اعلام کرده است.

امیری در پاسخ به سوالی درباره اعطای تابعیت به افغان‌ها یادآور شد: به کسانی که تابعیت کشور دیگری را دارند، تابعیت ایرانی داده نمی‌شود. کسانی که تابعیت ندارند یا تابعیت‌شان مشکوک است و ادعای ایرانی بودن دارند تقاضایشان در شورای تامین بررسی می‌شود. در این شورا از اداره ثبت احوال استعلامات لازم به عمل می‌آید و اگر احراز شد فرد ایرانی است برایش شناسنامه صادر می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت که طرح ساماندهی افغانه باید بازنگری شود و این طرح در دست بررسی است.

وی درباره درگیری نیروی انتظامی با اشرار در جنوب شرق کشور خاطرنشان کرد: ساعت 2:30 شب مامورین پاسگاه مرزی جکیگور مشغول گشت‌زنی بودند که با اشرار درگیر و اشرار متواری می‌شوند که ما در این حادثه مجروح داشته‌ایم.

خبرنگاری درباره وضعیت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی سوال پرسید که امیری گفت: تا آنجا که اطلاع دارم دو هفته گذشته این حزب در مرحله کارشناسی و استعلامات بود.

سخنگوی وزارت کشور درباره شایعه کاندیداتوری او برای انتخابات مجلس، تاکید کرد: من قصد کاندیداتوری برای مجلس نه در تهران، بلکه در هیچ جای کشور را ندارم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره بیانیه گروهک جیش‌العدل مبنی بر به عهده گرفتن شهادت چند تن از نیروهای سپاه در سیستان و بلوچستان، گفت: این گروهک دنبال این است که خود را قدرتمند جلوه دهد در حالیکه یک گروهک بیشتر نیست آن هم گروهکی که ابزار دست بیگانه است.

سخنگوی وزارت کشور با بیان این‌که این گروهک عمدتا به دنبال ایجاد شکاف بین مذاهب و اقوام است، تصریح کرد: در دو هفته گذشته نیروی انتظامی با یک عملیات بسیار موفق در جهت کشف و برخورد با عوامل این گروهک بیش از 20 نفر را دستگیر کرد که در بین آنها عوامل قتل معلم‌ها و مولوی‌های اهل سنت وجود داشتند.

امیری در پاسخ به سوالی درباره تقسیم‌بندی کشور به ایالت، گفت: مطلقا قرار نیست چیزی به نام ایالت داشته باشیم و خبری که در این باره اعلام کردند خبر صحیحی نبود، اما الحاق دو روستا به یکدیگر یا ایجاد شهر و شهرستان مساله‌ای است که در حوزه تقسیمات کشوری به آن پرداخته می‌شود و این کار باید به شکل دقیقی انجام گیرد تا انسجام ملی حفظ شود.

خبرنگاری پرسید آیا موضوع اسیدپاشی اصفهان مانند موضوع گروهبان دانایی‌فر مسکوت می‌ماند، امیری در این باره گفت: موضوع دانایی‌فرد کماکان در دستور کار است و مسکوت نمانده است. عامل یا عوامل اسیدپاشی‌های اصفهان نیز متاسفانه با وجود این که حجم بالایی از امکانات به کار برده شده تا این لحظه دستگیر نشده‌اند ولی کماکان این موضوع در دستور کار است.

خبرنگاری درباره علت لغو مراسم سالگرد مهندس بازرگان سوال پرسید که امیری در این باره تاکید کرد: دولت تدبیر و امید از برگزاری مراسماتی که در حدود قانون باشد و منجر به هنجارشکنی نباشد جلوگیری نمی‌کند. راجع به این موضوع نیز از استاندار سوال کردم و ایشان فرمودند درخواستی برای برگزاری مراسم ارائه نداده‌اند و در نتیجه لغوی هم اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات، گفت: برای این کار به اعتباری حدود 400 میلیارد تومان نیاز داریم که هر مقدار از این اعتبار تامین شود به همان مقدار امکان برگزاری الکترونیکی انتخابات وجود دارد.

خبرنگاری پرسید از 20 حزبی که تاکنون تاسیس شده سهم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چقدر است؟ امیری گفت: ما در وزارت کشور تبارشناسی نمی‌کنیم که ببینیم حزب اصلاح‌طلب است یا اصولگرا، بلکه نگاه قانونی بر این امر حاکم است. بعضی از احزاب تشکیل شده اصلاح‌طلب و بعضی اصولگرا هستند و بعضی از احزاب را هم واقعا نمی‌دانیم اصلاح‌طلب یا اصولگرا هستند، بلکه باید در عمل این امر را مشاهده کنیم.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره تشکیل خانه احزاب یادآور شد: خانه احزاب دولتی نیست و خود احزاب باید آن را تشکیل دهند. وزارت کشور صرفا تسهیلات تشکیل خانه احزاب را فراهم می‌کند و این خود احزاب هستند که باید با هم کنار بیایند و آنجا را تشکیل دهند، زیرا این یک کار صنفی است. در دولت قبل وسایل خانه احزاب توقیف شده بود که به دستور وزیر محترم وسایل آن بازگردانده شد و بازگشایی آن هم به عهده خود احزاب است.

خبرنگاری درباره علت استعفای استاندار قم سوال کرد که سخنگوی وزارت کشور گفت: استاندار قم استعفا نداده و مشغول کار است و امروز نیز با من ملاقات دارد اما معاون استاندار قم استعفا داده است.

وی تصریح کردکه وزارت کشور هنوز در مورد استاندار جدید استان مرکزی به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی وزارت کشور درباره وضعیت پرونده سارقان مسلح گلپایگان نیز گفت: این افراد سه برادر بودند که در درگیری با مامورین ناجا دو نفر از آنها کشته شد و نفر سوم دستگیر شده است.

به گزارش ایسنا، مهندس رزم حسینی استاندار کرمان نیز که به همراه سخنگوی وزارت کشور در این نشست خبری حاضر شده بود، گفت: کرمان رتبه اول صادرات کالاهای غیرنفتی است و از شروع دولت تا پایان دی ماه 93، 601 هزار و 542 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 670 میلیون دلار صادر شده است و این نشان از بهبود فضای کسب و کار در استان کرمان است.

وی اضافه کرد: ‌در بخش واردات در 10 ماه گذشته 567 میلیون دلار واردات داشتیم و عمده واردات ما کالاهای سرمایه‌ای از جمله قطعات خودرو بوده است.

استاندار کرمان افزود: تولید خودرو در کرمان نسبت به دولت قبل سه برابر افزایش پیدا کرده است.

افزودن نظر جدید