مشاور روحانی:مهدوی کنی گفت دیگر به جلسات احمدی نژاد نرو

از آقای احمدی نژاد شنیدم که می گفت من وامدار هیچ کس در ریاست جمهوری نیستم و فقط وامدار زیارت عاشورا و دعاهای ندبه هستم. راجع به وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد با ایشان صحبت کردم... در حدود یک ربعی که من صحبت می کردم ایشان زیر شیشه میز را درست می‌کرد."

به گزارش امید به نقل از اندیشه پویا،حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که در دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، "قدم های بسیار بلندی در گذار معکوس دولت داری در ایران به سمت دولت قاجاری برداشته" شده است.

به گفته آشنا "در این دوره تلاش زیادی شده بود تا تصمیمات متمرکز در حلقه بسیار کوچکی گرفته شود... گاهی سو تدبیر تصادفی اتفاق می افتد و گاهی به صورت ساختاری و حساب شده پیش می رود این اتفاق بسیار بیشتر از هشت سال می توانست کشور را عقب ببرد."

آشنا از برخی از اتفاقاتی که در دولت محمود احمدی نژاد رخ داده با عنوان "مین‌گذاری در اداره کشور" نام برده و گفته "برخی از مین‌ها کشف شد برخی هم در آستانه انفجار است و فقط کافی است که پایمان را از روی آن برداریم."

او در توضیح این توصیف گفته است که "در موضوع یارانه ها پای ما الان روی مین است نه می توانیم ادامه دهیم و نه می توانیم قطع کنیم آیا به مردم می توان گفت که اشتباه شده است؟ مسکن مهر هم همین طور است."

آشنا گفته دولت قبل "در هفته آخر کاری خود نمایشگاه بین المللی را بدون طی مراحل قانونی به صداو سیما واگذار کرد. صداوسیما هشت سال نمایشگاه بین المللی را می‌خواست، به او ندادند و یک باره در هفته آخر کاری دولت آن را به صداو سیما دادند. این مشخص است که در دولت بعدی نمایشگاه را به صداو سیما نخواهند داد و این یعنی گذاشتن مین در رابطه صداوسیما و دولت جدید."

واگذاری شرکت ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی به آستان قدس
مشاور رئیس جمهور ایران گفته در یک مورد دیگر دولت آقای احمدی نژاد، "شرکتی را که ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد به آستان قدس واگذار کرده که باز هم مشخص است دولت بعدی آن را ابطال می کند و این می شود مین گذاری در رابطه آستان قدس و دولت تازه. در آخرین هفته دولت، دفتری را که مهندس [میرحسین] موسوی در آن کار می کرده به صورت ۱۵ ساله به یک شخص بسیار محترم حقیقی ولی با عنوان حقوقی واگذار شده، دولت بعد آن دفتر را بگیرد یا نگیرد؟ و خیلی موارد دیگر."

حسام الدین آشنا به موضوع هلوکاست و انکار کشتار یهودیان توسط محمود احمدی نژاد هم اشاره کرده و گفته "قبل از هرکسی مرحوم دکتر مجید شریف که جزو مقتولین مظلوم قتل های مشکوک بود کتاب آقای روژه گارودی را ترجمه کرده بود یعنی افراد منتسب به نهضت آزادی موضوع افسانه پنداشتن هولوکاست را اولین بار در جامعه ما ترجمه کرد پس از مساله کشف آقای احمدی نژاد نبود. تبدیل کردن هلوکاست به یک گفتمان و تحمیل هزینه ای سنگین برای کشور نتیجه اش قفل کردن کل روابط خارجی ایران با غرب بود... و من اصلا نمی توانم بروز چنین اتفاقی در سیاست خارجی خودمان را تصادفی بدانم."

'مهدوی کنی، رفتنم به جلسات احمدی نژاد را منع کرد'
حسام الدین آشنا به گفته خودش مدت کوتاهی در دوره شهرداری آقای احمدی نژاد در جلسات مشورتی که او تشکیل داده بوده شرکت می کرده است اما می گوید که محمدرضا مهدوی کنی (رئیس فعلی مجلس خبرگان) او را از رفتن به جلسات منع کرد.

آشنا می گوید "خودم هم در همان جلسات در سال ۸۲ فهمیده بودم که آقای احمدی نژاد با اصراری که در درگیری با دولت داشت قصد دارد به ریاست جمهوری انتخاب شود."

مشاور رئیس جمهور فعلی ایران می گوید وقتی آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ به ریاست جمهوری انتخاب شد "یک بار برای دیدن ایشان رفتم. آقای حدادعادل [رئیس مجلس وقت] اتاقش در مجلس شورای اسلامی را به ایشان داده بود و خودش رفته بود بهارستان و رئیس جمهور منتخب در مجلس می نشست. از آقای احمدی نژاد شنیدم که می گفت من وامدار هیچ کس در ریاست جمهوری نیستم و فقط وامدار زیارت عاشورا و دعاهای ندبه هستم. راجع به وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد با ایشان صحبت کردم... در حدود یک ربعی که من صحبت می کردم ایشان زیر شیشه میز را درست می‌کرد."

حسام الدین آشنا می گوید "آقای احمدی نژادی که من سال ۱۳۸۴ دیدم با آقای احمدی نژادی که انتهای سال ۸۲ ترک کردم یک تفاوت داشت و آن افزایش بی حد و حصر اعتماد به نفس او بود."

او می گوید اسفندیار رحیم مشایی، نزدیک ترین فرد در دولت آقای احمدی نژاد به رئیس جمهور پیشین، در دوره ای که آنها در شهرداری تهران بودند "یک تئوری بیشتر نداشت [آقای رحیم مشایی] می‌گفت کار اساسی نکنید چون خرج کار اساسی زیاد است و به جای آن کاری کنید که مردم خوششان بیاید. در واقع تخصص ایشان فیل هوا کردن بود... از خودش شنیدم که گفت درست کردن یک بزرگراه خیلی خرج دارد و یک ماه بعد هم کسی به یاد ندارد که چه کسی آن را ساخته است. این تفکر برای ذهن تبلیغاتی درجه یک است اما برای کشورداری مشکل ایجاد می کند، که کرد."

مشاور رئیس جمهور ایران گفته دولت روحانی دولت پاسداران آشتی و امید است، پاسداران یک تحمل موقت که می تواند به قهر دائم یا به آشتی پایدار تبدیل شود."

افزودن نظر جدید