هاشمی چه رئیس باشد، چه نباشد تاثیرگذارترین نزد خبرگان است

آيت الله‌م حسن غرويان مدرس‌حوزه‌و دانشگاه در هفته نامه «طلوع صبح» نوشت: مهم‌ترین شخصیت و موثر‌ترین مقام تاثیرگذار در نظام، رهبری است از این رو حساسیت انتخابات مجلس خبرگان قابل درک می‌شود. آنها ولی فقیه را تعیین می‌کنند بنابراین نوع تفکر حاکم بر مجلس خبرگان قطعا در نوع تفکر منتخب رهبری تاثیر زیادی دارد.

از سويي‌وظيفه ديگري كه بر عهده مجلس خبرگان قرار دارد نظارت بر انجام قوانين و مقررات از ناحيه مقام رهبري است. در واقع احراز اينكه شرايط در رهبري همچنان استمرار دارد يا خير، از جمله مهم‌ترين وظيفه خبرگان رهبري به شمار مي‌رود. اكنون  و به اعتراف كارشناسان، واقعا  فردي اصلح‌تر از مقام معظم رهبري، ما نداريم كه واجد شرايط رهبري باشند.

هر شش ماه يك بار مجلس خبرگان جلساتي دارد يا گاهي عند اللزوم، نشست‌هاي برگزار مي‌كنند و بحث‌هايي در باره مسائل  كلان كشور مثل انتخابات رياست جمهوري و امثال آن داشتند كه در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس خبرگان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. اين اقدامات هم به طور مرتبط و فوري انجام شده است اما توقع ملت از مجلس خبرنگان و اعضاي اين مجلس اين است كه كميسيون‌هاي تخصصي خبرگان فعال‌تر باشد و حضور پر رنگ‌تري در مسائل سياسي- اجتماعي كشور داشته باشد. اما از اين جهت كه انتخابات مجلس خبرگان را پيش روي داريم، اين مجلس از اهميت ويژه‌تري برخوردار شده ، از اين جهت كه ممكن است افرادي با نوع نگاه متفاوت به اين مجلس راه پيدا كنند.

كانديداي اين مجلس مي‌توانند در نوع نگاه سیاسی و قرائت آنها از اسلام، تفاوت‌هایی داشته باشند. برخی قائل به رفتارهای تند و خشن هستند بعضی‌ها اصل را بر مدارا قرار می‌دهند. این نکات است که تنوعات فکری را در عرصه مجلس خبرگان ایجاد خواهد کرد.

من فکر می‌کنم با توجه به اینکه ملت در انتخابات ریاست جمهوری فردی را انتخاب کرد که تاکید داشت حقوقدان است  ونه سرهنگ، نظر مردم مشخص است. با اين حال در مجلس كنوني افراد خبره زيادي از جمله آيت ا... هاشمي رفسنجاني عضويت دارند، كه مي‌توانند اثرگذار باشند. اما در خصوص آقاي هاشمي رفسنجاني بايد گفت كه شخصيتي دارند كه به نظر من فراجناحي و فراحزبي هست، ايشان جايگاهي در انقلاب و نظام دارند كه به تعبير برخي ، دومين شخصيت نظام جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود.

هرچند كه از نظر قانوني دومين شخص در كشور ما ايران رئيس جمهور است اما در عالم واقع برخي معتقد هستند كه آقاي هاشمي رفسنجاني نقش  فرد دوم نظام را بعد از رهبري بر عهده دارند. لذا ايشان در هر جايگاهي باشند چه در داخل مجلس خبرگان باشند چه رئيس باشند چه عضو معمولي ، آن تاثيرگذاري را دارند و آثار آن را نيز در گذشته و در زمان انتخابات رياست جمهوري شاهد بوديم.

راي آوردن حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور در انتخابات رياست جمهوري سال 92 با  پشتيباني هاشمي رفسنجاني رخ داد. اكنون هم ايشان به هر حال به دليل اطلاعات زيادي كه نسبت به انقلاب، نظام و ديدگاه‌هاي امام خميني(س) دارند،  صحبت‌هايي كه دارند موج بسيار گسترده‌اي را در جامعه ايجاد مي‌كنند كه حاكي از آن است كه هاشمي رفسنجاني در ميان مردم، جامعه و اقشار سياسي گوناگون طرفداران زيادي دارد.

آيت ا... هاشمي يك شخصيت كاملا موثر و نقش آفريني بوده و هستند. بنابراين لازم نيست براي اثر گذاري ايشان حتما رئيس مجلس خبرگان باشند، ايشان يك شخصيت فعال و اثر گذار بودند هستند، پس چه رئيس باشند چه نباشند، تاثيرگذاري هاشمي رفسنجاني را بر مسائل سياسي- اجتماعي و مجلس خبرگان شاهد هستيم.
 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید