هشدار اوباما به ترامپ درباره برجام:

ایران به تعهداتش عمل کرده، چرا باید آن را برهم بزنیم

 باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اولین کنفرانس خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با بیان اینکه نسبت به دوران پس از خود نگرانی "جدی" دارد ابراز امیدواری کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب و متحدان جمهوریخواه او در کنگره "واقعیت های توافق هسته ای ایران" را بپذیرند.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، باراک اوباما روز دوشنبه در آستانه سفر به آلمان و رومانی در گفت و گو با خبرنگاران گفت که نسبت به ریاست جمهوری دونالد ترامپ "نگرانی های جدی" دارد. 

   اوباما در این نشست خبری با بیان اینکه با رئیس جمهور جدید امریکا در بسیاری موضوعات اختلاف نظر دارد نسبت به آنچه " واقعیت توافق هسته ای با ایران" عنوان کرد به ترامپ هشدار داد. وی  در سخنان خود پیش بینی کرد که بر هم زدن توافق هسته‌ای ایران دشوار باشد زیرا به گفته او این توافق موثر واقع شده و از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و تیم او در دوران رقابت های انتخاباتی و پس از آن از ضرورت بازنگری در توافق اتمی با ایران سخن گفته اند.  

با این حال باراک اوباما گفت بر هم زدن این توافق بدون هزینه برای ایالات متحده ممکن نیست.

رئیس جمهور امریکا خطاب به مخالفان برجام گفت: "چرا باید توافقی را که درست اجرا می شود تغییر دهیم."

وی افزود: "توجیه به هم زدن توافقی که موثر بوده و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شده، دشوار خواهد بود، به خصوص وقتی که گزینه جایگزین این باشد که ایران از زیر بار تمام تعهداتش بیرون بیاید و آزادانه به دنبال کسب سلاح هسته ای برود."

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: "همچنین به خاطر داشته باشید که این توافق فقط بین ما و ایرانی ها نیست. توافق بین ایران و گروه ۵ به علاوه یک - یعنی کشورهای دیگر از جمله برخی از نزدیک ترین متحدان ماست. اگر ما از برجام خارج شویم به معنای آن خواهد بود که باید کشورهای اروپایی، یا روسیه یا چین را که به توافق پایبند مانده اند تحریم کنیم."

باراک اوباما در ادامه گفت: "توافق هسته ای ایران مثال خوبی است که "شکاف بین لفاظی و واقعیت ها را در واشنگتن نشان دهد.

وی اظهار داشت: "وقتی که مسوول آن نبوده اید می توانید آن را توافق بد بخوانید اما وقتی که درباره توافق و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مسوولیت پیدا می کنید احتمال آن که به واقعیت ها نگاه کنید بیشتر خواهد شد."

او افزود: "استدلال اصلی مخالفان علیه توافق این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یک سال است که دلیل و مدرک داریم که نشان می دهد ایران به تعهداتش عمل کرده، فقط نظر من یا مشاورانم نیست سازمان های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل هم این حرف را می زنند."

اوباما در حالی از توافق هسته ای با ایران دفاع و واقعیت های آن را به ترامپ گوشزد کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در پایان یک نشست غیررسمی میان وزرای خارجه اتحادیه اروپا، از این توافق دفاع کرد و گفت که پایدار ماندن برجام و اجرای آن از اولویت‌های اتحادیه اروپاست.

موگرینی برجام را توافقی توصیف کرد که شورای امنیت سازمان ملل هم بر آن صحه گذاشته و تاکید کرد که حمایت از اجرای کامل این توافق از وظایف این سازمان است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه گفتند که این اتحادیه "تعهد قاطعی" نسبت به اجرای این توافق دارد.

نتیجه انتخابات را بپذیریم

همچنین باراک اوباما در این کنفرانس خبری که بیشتر به پیامدهای انتخاب دونالد ترامپ در انتخابات سه شنبه هفته پیش اختصاص داشت از رئیس جمهور منتخب خواست "نشانه هایی برای ایجاد همبستگی" بفرستد.  

اوباما در همین خصوص گفت: "همانگونه که علنا اعلام کرده ام به خود او نیز گفتم که به دلیل ماهیت، تلخی ها و شدت مبارزات انتخاباتی، ارسال سیگنال ها و پیامهای وحدتبخش و نزدیکی به اقلیت ها، زنان و یا آنهایی که نگران هستند، بسیار مهم است."

 اوباما گفت به گمان او ترامپ باید به گروه ها و اقلیت ها پیام بدهد که کمپین انتخاباتی تمام شده و همه باید متحد شوند.

رئیس جمهور امریکا که 20 ماه ژانویه کرسی خود در کاخ سفید را به ترامپ جمهوریخواه می سپارد با تاکید بر اینکه باید پیروز انتخابات آزاد را بپذیریم گفت: "هشت سال پیش برخی از افراد من را دوست نداشتند اما به من احترام گذاشتند."

ترامپ مرد عمل است

باراک اوباما که هفته گذشته و به دنبال اعلام نتایج انتخابات و پیروزی ترامپ، میزبان دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب و ملانیا ترامپ بانوی اول آینده آمریکا در کاخ سفید بود گفت به گمان وی دونالد ترامپ در تلاش است تا به کشور و مردم خدمت کند. او گفت ترامپ مرد عمل است.

وی همچنین درباره درباره دیدار هفته پیش با ترامپ نیز بار دیگر گفت: "ما دیداری صمیمانه داشتیم. آیا نگرانم؟ صد در صد."

اوباما تصریح کرد در گفتگویی که با رئیس جمهور منتخب داشته ترامپ نسبت "به حفظ روابط استراتژیک بنیادین آمریکا علاقه وافر نشان داده است" و او به تعهدات و منافع متحدان آمریکا در ناتو پایبند خواهد بود.

افزودن نظر جدید