هشدار محمدرضا عارف نسبت به تبعات گوشه نشین شدن نخبگان:در جامعه ای که نخبگان آن گوشه نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود/انتقاد از سکوت نخبگان دنیا در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا / نمی‌توانیم با انحصار دولتی در بخش مدیریت علمی کشور کار را به پیش ببریم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار نسبت به تبعات گوشه نشین شدن نخبگان در کشور تاکید کرد:متاسفانه در کشور ما نخبگان در جایگاه اصلی خود قرار ندارند و نشست‌هایی که مسئولان با نخبگان دانشگاهی برگزار می کنند بعضا تشریفاتی و برای رفع تکلیف است و اینگونه برخورد با نخبگان باعث سرخوردگی و بی انگیزگی آنها می شود و در جامعه ای که نخبگان آن بی انگیزه و گوشه نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود.

به گزارش امیدنامه ، دکتر محمدرضا عارف در گردهمایی واحدهای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران که به صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و گرامی داشت دهه اول  ماه محرم اظهار امیدواری کرد که مردم ایران  و صاحبان هیات های مذهبی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از این ماه بهره برداری لازم را ببرند و فرهنگ حسینی به معنای واقعی در کشور حاکم شود.

جامعه پزشکی مجاهدانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته است 

وی همچنین به فرا رسیدن روز پزشک اشاره کرد و با تبریک این روز به همه پزشکان گفت: امسال روز پزشک در کشور ما معنا و مفهوم دیگری دارد .این عزیزان امروز جهاد عظیمی را انجام می دهند و در راه مقابله با ویروس کرونا ،جامعه پزشکی مجاهدانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته است و باید قدردان پزشکان و کادر درمانی کشور بود و بهترین راه قدردانی از این عزیزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به فعالیت کانون صنفی استادان دانشگاهی گفت: تجربه تشکل‌های مردمی در دنیا تجربه موفقی بوده است و عموما پیشرفته‌ترین کشورها آنهایی بودند که تشکل های مردمی و نخبگان آن کشور در تصمیم سازی و مشارکت آن‌ها نقش موثری داشته است.

 ضرورت میدان دادن به نخبگان

وی بر ضرورت میدان دادن به نخبگان در کشور تاکید کرد و گفت: منظور از میدان دادن به نخبگان به معنای دادن پست و مقام به آنها نیست چون عموما نخبگان دانشگاهی از پذیرفتن سمت های مدیریتی اجتناب می کنند اما باید از نخبگان به عنوان بازوان مشورتی در نهادهای تصمیم ساز و راهبردی کشور استفاده شود.

 در جامعه ای که نخبگان آن بی انگیزه و گوشه نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود

عارف در همین زمینه ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نخبگان در جایگاه اصلی خود قرار ندارند و نشست هایی که مسئولان با نخبگان دانشگاهی برگزار می کنند بعضا تشریفاتی و برای رفع تکلیف است و اینگونه برخورد با نخبگان باعث سرخوردگی و بی انگیزگی آنها می شود و در جامعه ای که نخبگان آن بی انگیزه و گوشه نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود.

نخبگان باید بايد برای صلح در دنيا تلاش کنند

وی بر ضرورت تعامل نخبگان جهان با یکدیگر برای گسترش صلح در دنیا تاکید کرد و گفت: در دنیای آشوب زده امروز وقت آن فرا رسیده است که  نخبگان دنیا دست در دست هم با خشونت و ناامنی و جنگ و درگيری مقابله كنند.نخبگان باید بايد برای صلح در دنيا تلاش کنند و زمينه‌های جنگ را از بين ببرند .

انتقاد از سکوت نخبگان دنیا در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت:ملت و دولت ایران اکنون در برابر یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارند و رئیس جمهور آمریکا به زعم خود می خواهد فشارها را بر مردم ایران با اعمال تحریم های بیشتر افزایش دهد هر چند تاکنون در این راه شکست خورده است اما از نخبگان جامعه جهانی در تعجبم که در برابر این بی عدالتی سکوت کرده اند.

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در طی هشت سال گذشته احساس می شد باید انسجامی بین اساتید ایجاد شود تا بتوانیم جایگاه اول منطقه و مرجعیت علمی را داشته باشیم لذا باید به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به سازوکارهای موجود در دانشگاه ها آیا می توانیم به این جایگاه برسیم.

 نمی توانیم با انحصار دولتی در بخش مدیریت علمی کشور کار را به پیش ببریم

وی خاطر نشان کرد: نمی توانیم با انحصار دولتی در بخش مدیریت علمی کشور کار را به پیش ببریم. اساتید باید به میدان آیند. ما نظام تشکیلات می خواهیم و قطعا این نظام تشکیلاتی سیاسی نیست.

هنوز عده ای به دانشگاه اعتماد نمی کنند

عارف با بیان اینکه هنوز عده ای به دانشگاه اعتماد نمی کنند گفت: ما باید کمک کنیم که از طریق این کانون ها مسائل حل شود زیرا اصلاح ذهنیت ها نسبت به دانشگاه می‌تواند خیلی موثر باشد.

وی با مرور اساسنامه کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران به دو رویکرد اساسنامه یعنی رویکرد صنفی و ملی اشاره کرد و گفت:یکی از وظایف اصلی کانون پرداختن به مسایل و چالش های علمی،پژوهشی و مدیریتی دانشگاه‌ها و چاره اندیشی برای کاهش یا حل اینگونه مشکلات است.

رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با اشاره به عضویت برجسته ترین قشر جامعه یعنی استادان و پژوهشگران در این کانون ،تصریح کرد:انتظار است کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در ارائه راهکار ها برای حل مشکلات کشور پیشگام شود .

عارف همچنین خواستار تعامل و ارتباط نزدیک‌تر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با مردم ،نهادهای مدنی ، مدیریت دانشگاه ها ، اساتید و دانشجویان و نهادهای دولتی شد.

IMG-20200820-WA0005.jpg

افزودن نظر جدید