واقعیات پشت پرده تهدیدات ترامپ به روایت آصفی

در بحبوحه بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را مبتلا کرده است تهدیدات امریکا برای آغاز یک حمله نظامی به عراق و همچنین تحرکات این کشور در عراق و تهدید ایران، خروس بی محلی بود که توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرد.

به گزارش امیدنامه، حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه در ادامه یادداشتش در روزنامه ایران نوشت: این موضوعات از چند منظر قابل ارزیابی و تحلیل است؛ اول آنکه امریکا نمی‌تواند چشم خود را بر دو واقعیت در عراق ببندد و همواره باید  آنها را مد نظر داشته باشد؛ یک آنکه امریکا و دولت مستقر در کاخ سفید یک نیروی اشغالگر در عراق است و پارلمان عراق بر خروج امریکا از خاک عراق تصریح کرده که امریکا همچنان با اجرای این تصمیم مخالفت کرده است. علاوه بر آن، بر اساس تمام کنوانسیون های بین الملل از جمله کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه،  نیروهای امریکا در عراق، نیروی متجاوزگر و اشغالگر شناخته می شوند.

​​​​​​واقعیت دوم آن است که بعد از ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، معادلات در منطقه و به خصوص در عراق بیش از گذشته به ضرر امریکا تمام شده است؛ نفرت عمومی در عراق نسبت به امریکا با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست و این کشور نمی تواند از تبعات ترور یکی از شخصیت‌های عالی رتبه عراق و مسئولین بالای حشد الشعبی در این کشور فرار کند. از این رو کاخ سفید باید همواره این دو واقعیت را در محاسبات خود لحاظ کند و بی جهت برای فرار از مسئولیت آدرس غلط ندهد که خود کرده را تدبیر نیست.
اما آنچه این روزها در عراق میگذرد زوایای دیگری نیز دارد. امریکا در عراق کاملاً شکست خورده است؛ از بسیاری از پایگاه‌ها خارج شده و سفارت خود را که بزرگ‌ترین سفارت در دنیا بوده تخلیه کرده و حتی در موصل و کرکوک و همچنین حقانیه و بسمایه عقب نشینی کرده است و تنها در دو مکان یکی در عین الاسد و دیگری حریر کردستان با روحیه بسیار پایین و ناامید باقی مانده است.
از این رو امریکا که علی رغم فشارهایی که به دولت و مردم عراق وارد کرده نتوانسته افکار عمومی را همراه خود کند، ناگزیر است برای روحیه دادن به عوامل و نیروهای خود در عراق به یک جنگ تبلیغاتی روی بیاورد. بنابراین میتوان یکی از اهداف این کشور را جنگ تبلیغاتی ناشی از شکست در عراق به شمار آورد.
انتقال سامانه پاتریوت امریکا به عراق در همین چارچوب ارزیابی میشود. آقای عادل عبدالمهدی در نامهای به وزیر دفاع امریکا خواسته بود این کشور از استقرار پاتریوت در شرایط حاضر خودداری کند زیرا این اقدام بسیار تحریک آمیز بوده و شرایط را در عراق پیچیدهتر میکند که متأسفانه امریکا به آن توجهی نکرد.
از دیگر سو امریکا در پی تضعیف دولت عراق و تغییر ساختار آن کشور است؛ معرفی آقای عدنان الزرفی برای مسئولیت نخست وزیری که با مخالفت گسترده مجلس عراق روبهرو شده امریکا را بیش از گذشته از تحولات عراق ناامید کرده است. از منظر نمایندگان عراق اقدام برهم صالح برای معرفی فردی با تابعیت امریکایی خارج از فراکسیون اکثریت خلاف قانون اساسی است و همین اقدام، رئیس جمهور عراق را در آستانه استیضاح قرار داده است. بنابراین آنچه امریکا این روزها در عراق انجام میدهد برای تحت فشار قرار دادن دولت عراق از زوایای مختلف و در عرصههای متفاوت است.
از طرف دیگر بلای فراگیر کرونا که جهان را درگیر کرده به پاشنه آشیلی برای کاخ سفید تبدیل شده است. امریکا که داعیه قدرت اول در همه زمینهها را در دنیا داشت برای مقابله با این بیماری بیشتر از همه کشورها عاجز شده است. آقای ترامپ در روزهای اول با پنهان کاری با این موضوع بسیار مهم، بسیار ساده انگارانه برخورد کرد که همچنان مورد نقد محافل سیاسی رسانه ها و افکار عمومی امریکا قرار دارد. این کشور خود را در جایی دید که دست نیاز به سوی کشورهای اروپایی و چین دراز نمود. کاخ سفید نشان داد به رغم ادعاهای پرطمطراق خود در بحرانهای بزرگ فاقد مدیریت تدبیر و همراه سازی افکار عمومی است از این رو شاید یکی از احتمالاتی که دور از ذهن نیست آن است که امریکا برای فرار از ناتوانی در عرصه داخلی نیازمند به یک ماجراجویی بیرونی باشد که البته در جهان امروز و جریان شفاف اطلاعات خریداری ندارد.
عامل دیگری که نمی توان آن را از نظر دور داشت، ناامیدی ترامپ از وادار کردن ایران به مذاکره و گفتوگو است. دولت آقای ترامپ که به تدریج در آستانه انتخابات آتی ریاست جمهوری قرار میگیرد، در نظرسنجیها عرصه را به آقای جو بایدن باخته و در تلاش است به طرق مختلف باب گفت‌وگو و مذاکره با ایران را باز کند حتی در روزهای گذشته او اعلام کرد که فقط کافی است ایران با آنها تماس بگیرد. کاملاً مشخص است که رئیس جمهور امریکا از هر وسیلهای حتی ارعاب و تشویق برای رسیدن به هدف خود استفاده کند. مقاومت ایران  و ایستادگی بر اصول خود ترامپ را بیش از هر زمان ناامید کرده است.
کلام آخر که همچنان که سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد اتفاقات اخیر علیه پایگاههای امریکا در عراق ارتباطی به ایران ندارد و کوچک ترین سوءقصد به ایران با شدیدترین پاسخ مواجه می شود اکنون به عهده امریکاست که واقعیات را در عراق آنچنان که هست ببیند و بیش از این خود را در گردابی که خلاصی از آن میسر نیست، گرفتار نکند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید