وزیر اطلاعات: براساس نظرسنجی ما مردم بین 65 تا 86 درصد از مذاکرات هسته ای حمایت می کردند / ابتدای کار دولت، خزانه خالی نبود؛ منفی بود

وزیر اطلاعات گفت: در مذاکرات ۷۰ تا ۸۰ درصد موفقیت داشتیم.

به گزارش امید، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در برنامه "نگاه یک" در هفته کرامت و دولت؛ در بیان ویژگیهای دولت گفت: هر دولت ویژگیهای خاص خودش را دارد و ویژگی بارز دولت یازدهم این است که ترکیب خاص و وابسته به جناح خاصی ندارد.

وی ادامه داد: در محوریت دولت یازدهم شخصی است که از عقلانیت بارزی برخوردار است و وزیران هم از کسانی هستند که خواستگاهشان سپاه یا جهاد کشاورزی و سنگرسازان دفاع مقدس و آبادانی کشورمان است که همه اینها سبب شد تا یک ترکیب وابسته به آرمانهای انقلابی شکل بگیرد.

حجت الاسلام سید محمود علوی در بیان وجه تمایز دیگر دولت یازدهم به قطب بندی نبودن آن اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که این دولت کشور را از دولت قبل تحویل گرفت و نحوه مدیریت اداره دو ساله اخیر اداره کشور می توان ارزیابی دولت را بسیار مثبت و بارز خواند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که صدور نفت از دو میلیون و 500 هزار بشکه به هشتصد هزار بشکه نفت آن هم به 41 دلار رسیده بود و تحریمهایی از قبیل تحریم دارویی ، صنعتی و قطعات هواپیما و خودرو، کشاورزی و غیره زانوی اقتصاد کشور را خم کرده بود اما با تمام فشاری که بر اقتصاد و معیشت مردم وارد شده بود دولت نگذاشت تا در این دو سال اداره نظام متزلزل گردد.

وزیر اطلاعات گفت: اگر کمی با دقت به عملکرد دولت یازدهم بپردازیم متوجه خواهیم شد که با توجه به تمامی مشکلات خارجی و داخلی ارزیابی این دولت بسیار مثبت بوده است.

سید محمود علوی در بیان مشکلات داخلی افزود: در زمانی که همه عناصر دولت و نظام باید دست به دست هم می دادند تا دولت جدید را در راه پر فراز و نشیب رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور کمک و یاری کنند دولت یازدهم با آتش سنگین رسانه ای به منظور تخریب و تضعیف مواجه شد در صورتیکه هیچکدام از دولتهای قبل در شروع کارشان با چنین هجمه رسانه ای مواجه نبودند.

علوی گفت: دولت یازدهم با هیچکس دعوا نداشته و ندارد و هدفش جمع کردن همه فرزندان انقلاب زیر پرچم ولایت و رهبری بوده و هست. دولت یازهم دولت همه مردم و جناحهاست زیرا در هیچ مرحله ای تصمیم به حاشیه کشاندن اصولگرایان و یا جریان سازی در دستگاههای دولتی نداشته و ندارد، هیچ فردی را به خاطر گرایشات مذهبی و سیاسی کنار نگذاشته و در راستای تعالی نام همدلی و هم زبانی دولت و ملت گامهای محکم و مثبت و مؤثری برداشته است.

وی در ادامه افزود: با توجه به تحریمهای گوناگون و نامهربانیهای داخلیها، دولت به دلیل پختگی و سنجیدگی که از نحوه مدیریت اعضا و خدمتگزاران خود در صدر انقلاب تاکنون بدست آورده سعی کرد با سرپنجه تدبیر و عقلانیت به سراغ حل و ترمیم مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور برود.

وزیر اطلاعات کشور ادامه داد: دولت یازدهم از شعارهای بی پایه و اساس و وعده و وعیدهای ناممکن امتناع کرد و دست به کار شد، دولت یازدهم توانست از کاهش صدور نفت جلوگیری کرده و آنرا روی پایه هشتصد هزار بشکه نگه دارد.

وی افزود: دولت یازدهم موفق به آزادسازی بخشی از دارایی های کشور و ترمیم استراتژیک انبارهای داخلی شده است. دولت روحانی موفق به فعال کردن تعداد کثیری از کارخانجات تعطیل و ورشکسته و آسیب دیده تحریمها شده است، دولت یازدهم در اقتصاد کشور امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کرده و سبب شده تا آرامش نسبی در حوزه های علمی ، فرهنگی و آموزشی پدیدار شود.

وی با بیان اینکه مشکلات ناگفتنی دیگری هم وجود دارد که صلاح به بیان آن نیست گفت: در روزهای اول دولت وقتی آقای روحانی گفت که ما خزانه را خالی دریافت کرده ایم برخی ما را متهم به بزرگنمایی و ایجاد ترس و دلهره در اذهان عمومی کردند اما باید بدانند نه تنها خزانه خالی بود بلکه رقم آن منفی هم بود.

سید محمود علوی ادامه داد: دولت یازدهم کشور را شرایطی تحویل گرفت که حدود 4 هزار و 200 میلیارد تومان بدهی به فرهنگیان، هشت هزار میلیارد تومان بدهی به ایثارگران، 50 تا 60 میلیارد تومان بدهی به وزارت کار و تأمین اجتماعی را در پرونده دولت قبل به همراه داشت، گرچه دولت یازدهم با همدلی و همبستگی و یک رنگی توانست بخشی از این بدهی ها را بپردازد اما هنوز بخش اعظمی از این بدهیها پابرجاست.

وی ادامه داد: اگر یکسال درآمد کشور را صرف پرداخت بدهی ها کنیم باز هم دولت بدهکاری خواهیم بود اما با این شرایط باز هم نمی گذاریم که پایه های اقتصادی و سیاسی نظام و دولت متزلزل شود و رعشه ای به زانوهای آن بیفتد.

وزیر اطلاعات گفت: بعد از مذاکرات لوزان تا بحال 4 نظرسنجی به همت وزارت اطلاعات انجام شد که بر اساس آن مردم بین 65 تا 86 درصد از مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده حمایت کردند.

سید محمود علوی در خصوص روند مذاکرات هسته ای و فعالیت تیم مذاکره کننده گفت: در جهت حل اساسی مشکلات موجود یکی از راهکارهایی که باید دنبال می شد مسئله حل تحریمها بود.

وی خاطر نشان ساخت: در جریان مذاکرات باید حق و حقوق کشور حفظ و رژیم تحریمها برداشته شود تا کارها با دست انداز کمتری انجام شود.

علوی افزود: مذاکرات هسته ای یک پیشینه 10 ساله داشت و مذاکره با آمریکا در خصوص مسئله هسته ای هم از اسفند سال 1391 شروع شده بود که این روند در دولت یازدهم ادامه یافت.

وی تأکید کرد: در این زمینه نظر مقام معظم رهبری از یک آینده نگری برخوردار بوده است و عقلانیت حکم می کند که روی این ریل حرکت کنیم.

وزیر اطلاعات ادامه داد: در این مذاکرات ایشان اصل مذاکره را تأیید کردند تا به دنیا بفهمانند که در این مذاکره ایران منطق دارد و از طرفی هم از تیم مذاکره کننده حمایت کردند تا آنها که می خواهند از حقوق ما دفاع کنند دلگرم باشند.

علوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص بی اعتمادی به طرف مقابل در روند مذاکرات هسته ای گفت: تیم مذاکره کننده با اعلام بی اعتمادی مقام معظم رهبری به طرف های مذاکره کننده، فصل الخطاب را نظر رهبری دانستند و آنها را موظف کردند که بسیاری از شرایط را بپذیرند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: هدایت های ایشان سبب شد که مسیری روشن با خطوط قرمز شفاف در مذاکرات هسته ای وجود داشته باشد و کار روی آن انجام پذیرد.

وی در خصوص اظهار نظر افراد مختلف بر عملکرد تیم مذاکره کننده و روند مذاکرات افزود: افرادی این مذاکرات را در جهات مختلف منصفانه و خردورزانه نقد کردند که این انتقادات ارزشمند و سازنده بوده است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: متأسفانه عده‌ای در قالب انتقاد تخریب را شروع کردند، تهمت زدند، حرمت‌شکنی کردند، دروغ گفتند و انگیزه‌کشی از تیم مذاکره‌کننده کردند و آنان را در محافل خصوصی به عنوان خائن، منفعل، ناتوان و نا‌آشنا با حقوق بین‌الملل معرفی کردند و حتی به آنان وطن‌فروش گفتند و مذاکرات را مذاکراتی ذلیلانه عنوان و اعلام کردند که ما نمی‌گذاریم در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و در شأن نسل فرهیخته انقلاب اسلامی نبوده و نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره در دولت‌ها شاهد هستیم که مقام معظم رهبری رهنمودهایی را خطاب به دولت عنوان می‌کنند و دولت‌ها را با خود همراه کردند و این دولتی است که هر روز پیوند خود را با مقام معظم رهبری محکم‌تر کرده است، اینکه بگویند می‌خواستند به مقام معظم رهبری جام زهر بدهند این یک انتقاد نیست بلکه یک تهمت و تخریب است.

وزیر اطلاعات گفت: آنچه حاصل شد بهترین چیزی است که در طی مذاکرات می‌توانست به دست آید و تیم مذاکرکننده تمام توان خود را به کار گرفتند و جزئیات مذاکرات و صورت مذاکرات را در کوتاه‌ترین فرصت خدمت مقام معظم رهبری می‌فرستادیم و ایشان با استحضار آنان مذاکره‌کنندگان را افرادی متدین، شجاع و توانمند خطاب کردند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: در این مذاکرات مسائلی اتفاق افتاد که می توان بیشتر به شجاعت فرزندانمان پی برد اما در حال حاضر صلاح نیست مطرح شود.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس و انجام عملیاتهای مختلف خاطر نشان ساخت: اگر در یک عملیات 70 تا 80 درصد اهداف آزاد می شد آیا این عملیات شکست خورده تلقی می شد یا موفقیت آمیز؟ در این شرایط رادیو و تلویزیون مارش عزا می نواخت یا مارش پیروزی؟

وزیر اطلاعات افزود: در این مذاکرات 70 تا 80 درصد موفقیت داشتیم و اینکه بیاییم شبهه افکنی کنیم با انصاف جور درنمی آید.

وی گفت: آنچه که مورد دلخوشی دولت و تیم مذاکره کننده است حمایتهای مقام معظم رهبری است که بارها و بارها مطرح کرده اند.

علوی با اشاره به چهار نظرسنجی انجام شده در وزارت اطلاعات بعد از مذاکرات لوزان تا بحال در خصوص روند مذاکرات هسته ای افزود: بر اساس نتایج این نظرسنجیها مردم بین 65 تا 86 درصد که آخرین آمار بود از مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده حمایت کردند.

وی ادامه داد: در این نظرسنجیها مردم عنوان کردند که مذاکره کننده ها از خطوط قرمز عبور نکردند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: در کشور ما امنیت مقوله ای است که عناصر مختلفی مثل سپاه ، ارتش ، نیروی انتظامی ، قوه قضائیه ، شورای عالی امنیت ملی ، ستاد کل نیروهای مسلح و بسیاری از نهادها در برقراری آن نقش دارند.

وی افزود: کار اطلاعات از حساسیت خاصی برخوردار است و در چارچوب شرع، اخلاق و حفظ نظام اسلامی انجام می شود و تفاوتش با سازمانهای دیگر کشورها که پایبندی به احکام دینی است.

علوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مورخ 89،12،12 در وزارت اطلاعات گفت: بر اساس بیانات ایشان سند راهبردی وزارت اطلاعات در دست تهیه و تدوین است و مراحل پایانی خود را سپری می کند.

وی افزود: تلفن 113 پل ارتباطی میان وزارت اطلاعات و مردم است.

وزیر اطلاعات در خصوص بحث استعلامها و تأیید صلاحتیها گفت: اصولاً‌ دنبال این نیستیم که در زندگی شخصی مردم سرک بکشیم و دنبال این هستیم که برای مردم امنیت و آرامش بوجود بیاوریم و این موضوع سبب رشد فرهنگی خواهد شد.

علوی تأکید کرد: رد صلاحیتها از حالت فردی درآمده و صرفاً به گزارشها اکتفا نمی کنیم و در قالب موارد خود طرف دعوت می شود تا از خود دفاع کند و سپس در یک شورای تعیین صلاحیت تصمیم گیری می شود.

وزیر اطلاعات خاطر نشان ساخت: کار وزارت اطلاعات احراز صلاحیت نیست و ما عدم صلاحیت یک نفر را مشخص می کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری فتنه را به عنوان خط قرمز اعلام کردند.

وزیر اطلاعات افزود: افرادی که در ستاد انتخاباتی یک فرد فتنه گر فعالیت داشتند دلیل نمی شود که ما آن اشخاص را عضو فتنه بدانیم.

علوی ادامه داد: افرادی که آسیب رساندند و آرامش جامعه را برهم زدند و هنجارشکنی کردند و چالش امنیتی بوجود آوردند به عنوان عناصر فتنه شناخته می شوند.

وزیر اطلاعات در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک درباره استفاده بیگانگان از پوشش خبرنگار برای جاسوسی گفت: به هر فرد بیگانه ای که وارد کشور شود اشراف داریم و تحرک او را مد نظر قرار می دهیم و اگر ببینیم که قصد جاسوسی دارد با او برخورد می کنیم.

سید محمود علوی افزود: آنها از هر پوششی از جمله کاریابی از طریق اینترنت برای جاسوسی استفاده می کنند .

وی ادامه داد: اکنون سرویس های جاسوسی، کمتر از اقدامات فیزیکی استفاده می کنند زیرا آنها می توانند از طریق فضاهای مجازی ، اطلاعات زیادی جمع آوری کنند و به همین علت کمتر به صورت فیزیکی جاسوس می فرستند.

حجت الاسلام علوی با بیان اینکه باید خودحفاظتی را بالا ببریم گفت: مدیران ما باید آموزش ببینند و در همین راستا به بسیاری از مدیران در زمینه چگونگی حفاظت از اطلاعات آموزش دادیم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین راهها برای واکسینه کردن جامعه برای نیفتادن در تورهای جاسوسی، استفاده از کارهای هنری از جمله فیلمها و سریالهاست که می تواند آمادگی جامعه را در مقابل اقدامات جاسوسی بیگانه افزایش دهد.

وزیر اطلاعات افزود: در همین راستا سریال هفت قسمتی «پازل» را داشتیم و امسال هم با همکاری صدا و سیما سریال «تعبیر وارونه یک رویا»‌ در 30 قسمت ساخته و از آن استقبال شده است.

علوی اضافه کرد: پارسال هم فیلم «روباه» با همکاری وزارت اطلاعات تولید شد و امسال نیز فیلم ها و سریال هایی با این محتوا که سرویس های جاسوسی چگونه جاسوس و اطلاعات می گیرند ساخته شده و در حال پخش است.

وی تأکید کرد: این فیلم ها و سریال ها می توانند هوشیاری و خودحفاظتی مردم را افزایش دهند.

وزیر اطلاعات گفت: به اوضاع امنیتی کشور اشراف کامل داریم و مواردی بود که کشف و با آنها برخورد و خنثی کردیم.

علوی تاکید کرد: سرویسهای جاسوسی از هر پوشش و هر فرصتی استفاده می کنند.

وی افزود: وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) در زمینه امنیت اقتصادی نیز مجاهدت های زیادی دارند و تاکنون هزارها هکتار زمینهای طبیعی و عامه مردم که مورد زمین خواری واقع شد شناسایی و به بیت المال برگردانده شده است و همچنین از میلیاردها تومان فرار مالیاتی جلوگیری شد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه از سرمایه گذاران اقتصادی حمایت می کنیم گفت: با کسانی که مانعی برای سرمایه گذاری ایجاد کنند برخورد می کنیم.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان با فعالان سینما، احزاب سیاسی و فعالان عرصه سیاسی و اقتصادی جلسات افطاری برگزار کردیم.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات زمانی می تواند خوب کار کند که با همه مردم همراه باشند و مردم در ایجاد امنیت خود سهیم باشند.

وی گفت: 16 آذر سالهای 89 ، 90 و 91 در تعدادی از دانشگاهها مراسم دانشجو برگزار می شد و اغلب این تجمعات به خیابان سرریز و بی نظمی هایی را ایجاد می کرد اما در مراسم روز دانشجو در سال های 92 و 93 چنین خبری نبود.

وزیر اطلاعات ادامه داد: بسیاری از دانشگاهها در سال 93 در این روز برنامه داشتند و وزارت اطلاعات امنیت این تجمعات را تأمین کرد و خود دانشجویان و دست اندرکاران دانشگاهها هم در ایجاد این امنیت سهیم بودند و مشکلی پیش نیامد.

علوی تأکید کرد: زمانی که همه در امنیت سهیم باشند امنیت کم هزینه برای نظام ایجاد می شود و رخدادهایی که جنبه تهدید برای جامعه گرفته به فرصت تبدیل می شود.

وی گفت: کشور ما در طول 37 سال با توطئه ها ، تحریمها، تهدیدهای نظامی و فعالیتهای جاسوسی مواجه بود و آنها در پی به چالش کشیدن امنیت ما بودند.

علوی افزود: وزارت اطلاعات فرصتها را شناسایی می کند و از آن به نفع منافع ملی کشور بهره برداری و تهدیدات را شناسایی و خنثی می کند و نقاط ضعف را پیش بینی و راهکار پیشگیری از وقوع آنها را ارائه می دهد.

علوی گفت: یکی از قوی ترین بخش های وزارت اطلاعات، ارزیابی و تحلیل امنیتی است زیرا به اطلاعات آشکار و پنهان دسترسی دارد.

وی افزود: دشمنان همه توان را برای ضربه زدن به کار گرفته اند و سرویس های اطلاعاتی گوناگونی در تلاش هستند تا امنیت جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشند زیرا برای آنها سنگین است که ایران در امنیت کامل باشد اما اطراف و همسایگانش در ناامنی باشند.

وزیر اطلاعات گفت: در دو سال اخیر کمتر مقطعی بود که جریان های تروریستی تلاش نکرده باشند که امنیت ایران را هدف قرار دهند اما سربازان گمنام امام زمان (عج) اشراف فراگیر اطلاعاتی داشتند و دست آنها را خواندند و نقطه کور اطلاعاتی نداشتیم.

وی با تأکید بر اینکه امنیت، محصول جمعی است افزود: گروهی در کردستان ایجاد شده بود که نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان را به شهادت رساند که در همین دو سال، آنها را دستگیر کردیم.

علوی ادامه داد: 20 دیگ زودپز را به صورت بمب دست ساز درست کردند تا در جاهای مختلف منفجر کنند اما این بمب ها کشف و خنثی شد.

وزیر اطلاعات تلاشها و رشادتهای سربازان گمنام امام زمان (عج) را سبب آرامش ایران در منطقه عنوان کرد.

علوی در توضیح پاره ای از رشادتها و موفقیتهای سربازان گمنام امام زمان (عج) به شناسایی و انهدام برخی فعالیتهای گروههای تکفیری در کشور اشاره کرد.

وی افزود: تکفیریهای سقز را گرفتیم، گروه تکفیری که در روز قدس 93 در شیراز قصد راهپیمایی و عملیات انتحاری ای داشت شناسایی و دستگیر کردیم، گروه تروریستی که شمشیرباز بین المللی کشورمان را به گروگان گرفته بود و قصد عملیات انتحاری در مشهد را هم داشت مانع از اقدام شومشان شدیم.

علوی ادامه داد: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) گروه پنج نفری که قصد انفجار اسکله چابهار را داشت شناسایی شد و به هلاکت رسیدند، گروه تکفیری که در مراسم عاشورای سال گذشته قصد مسمومیت غذای عزاداران را داشتند دستگیر کردیم، گروه تکفیری دیگری را که در تهران قصد عملیات انتحاری داشت و جلیقه هایشان از عراق به صورت جداگانه وارد کشور شده بود شناسایی و به هلاکت رساندیم.

ابوحبس عزیزی سرکرده گروه تکفیری دیگری که در بلوچستان اقدام به دستگیری و به شهادت رساندن عده ای از معلمان و بسیجیان منطقه کرده بود در 16 بهمن 93 شناسایی و دستگیر کردیم.

وی با بیان اینکه فعالیت سربازان گمنام از سوی رهبری به فعالیت خاموش نامگذاری شده است گفت: در ایام نوروز و در چادرهایی که ناجا برای اسکان و خدمات رسانی مردم در اختیارشان قرار می دهد عده ای قصد بمب گذاری و تخریب داشتند که با اقدام سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و دستگیر شدند.

علوی در توضیح دیگر موفقیتهای سربازان گمنام و وزارت اطلاعات به دست گیری و به هلاکت رساندن عبدالمالک ریگی و داماد وی و عبدالشکور شربخش اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم خرابکاری هسته ای نداشتیم اما در دولت قبل چنین اقداماتی بود که من عملکرد دولت قبل را در این زمینه نمی دانم.

وی با بیان اینکه در آزادی سربازان گروگان گرفته شده وزارت اطلاعات نقش مهم و بسزایی داشت به آزادسازی فرزند یکی از شهروندان خوزستانی از دست گروگانگیران اشاره کرد و گفت: تمام امنیت و آرامش داخل کشور را مرهون تلاش سربازان گمنام هستیم که خطر را به جان می خرند تا مردم احساس آرامش و امنیت کنند.

علوی افزود: مردم ولی نعمتان ما هستند و خدمت به آنها وظیفه ماست.

افزودن نظر جدید