پشت پرده ماجرای کارواش سعادت آباد/ پنجه بوکس به‌جای اجرای قانون

امید ایرانیان نوشت: مانند باندهای پنهان در سطح شهر هستند. با یکدیگر در ارتباط هستند. در گوشه و کنار شهر، در مترو، در اتوبوس، در کنار میادین و ... بساط دارند و برای یک لقمه نان تلاش می‌کنند. دست‌فروشی می‌کنند. بارشان را پنهان می‌کنند. مانتوهای گشاد می‌پوشند و اجناس را زیر لباس پنهان می‌کنند. چمدان سفر دست می‌گیرند و بارشان را در چمدان می‌گذارند تا یک وقت، یک لحظه ماموران سیاه پوش شهرداری سر وقت‌شان نیایند و بارشان را بگیرند و نان‌شان بریده شود. هیچ کس دستفروشی را تایید نمی‌کند اما علت دستفروشی و سد معبر موضوع دیگری است؛ فقر شاید و شاید بیکاری. حتی اگر عملی خلاف قانون باشد مشت و لگد زدن زیر بساط در شأن حکومت عدل علی‌(ع) نیست. باید سرچشمه را حل کرد. در ماه‌های اخیر شگفتی‌هایی که توسط شهرداری آفریده شده از تعداد انگشتان دست هم خارج شده است. یک روز بساط لبو فروش جلوی چمانش نقش زمین می‌شود، روز دیگر پیرزنی که به بساطش آویزان است در میدان هفت تیر، همراه بساطش به زمین کشیده می‌شود. برخورد ماموران شهرداری با مرد لبو فروش، مرگ مرد کارگر به دست ماموران پیمانکار شهرداری و حالا درگیری با کارگر یک کارواش، این روایت‌هایی است که به مدد فضای مجازی منتشر شده است. اینها در حالی است که مردادماه سال گذشته کارگری که بر اثر ضرب و شتم توسط ماموران گشت سدمعبر منسوب به ناحیه ۴ منطقه ۴ شهرداری تهران به مدت یک هفته در بیمارستان بستری شده بود، سرانجام روز پنج‌شنبه ۲۳مردادماه در بیمارستان نورافشار تهران جان باخت. حالا حمله شبانه ماموران شهرداری با پنجه بوکس به یک کارواش، موضوعی است که حتی اعضای شورای شهر تهران را هم نگران کرده است.

محمد حقانی؛ عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» درباره اتفاقاتی که این روزها ماموران شهرداری تحت عنوان ماموران سد معبر انجام می‌دهند به‌ویژه آخرین اتفاق که مربوط می‌شود به حمله این ماموران به یک کارواش در سعادت آباد گفت: «من بارها در صحبت‌ها و مصاحبه‌هایم گفته‌ام و باز هم تاکید دارم؛ تا همه پایبند به قانون، مقررات و ضوابط نباشند هیچ کاری صورت نخواهد گرفت. ما از قدیم در کتاب‌های درسی خوانده‌ایم سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه داریم. وقتی قوه قضاییه داریم و می‌توانیم شکایت کنیم چرا باید برخورد فیزیکی رخ دهد! درباره اتفاقی که در منطقه 2 افتاده است مگر زمانی که آن کارواش را می‌ساختند شهرداری خواب بوده، چرا همان موقع جلوگیری نکردند؟! جالب است مسوولان در شهرداری اهمال، کوتاهی و مسایل دیگر را انجام می‌دهند بعد به این مرحله که می‌رسند فیزیکی عمل می‌کنند.» این عضو شورای شهر تاکید کرد: «ما برای خدمت به مردم آمده‌ایم، نیامده‌ایم که با مردم دعوا کنیم. این سهل‌انگاری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها در گذشته و پایبند نبودن به قانون و مقررات نتیجه‌اش این می‌شود که چنین اتفاقات ناگواری بیافتد که در برخی نقاط منجر به جرح شده و در برخی جاها هم که منجر به قتل شده است.» هربار اتفاقاتی از این دست از سوی ماموران شهرداری می‌افتد، شهردار تهران می‌گوید؛ دستور اکید برای رسیدگی داده‌ام. اما این ماجراها پایان نیافته است و کی قرار است یک تذکر جدی نسبت به این اقدامات داده شود. حقانی در پاسخ به این سوال گفت: «روز یک‌شنبه یکی از همکاران در شورای شهر تذکر جدی داده و فیلم این اتفاق را نمایش داد. ما هم قطعا به‌طور جد پیگیر این ماجرا هستیم و آقای شهردار تهران باید بیاید در صحن علنی شورا و درباره این ماجرا توضیحات بدهند.»

فیلمی که افشاگری کرد

پیش از این برخی اعضای شورای شهر درخواست کرده بودند در انتخاب پیمانکاران دقت بیشتری شود تا کسانی که در جیبشان پنجه بوکس پیدا می‌شود به‌عنوان پیمانکار انتخاب نشوند. مدیران شهری هم تاکید داشتند تمام موارد لازم را در قراردادهایشان با پیمانکاران پیش‌بینی کرده و در صورت تخلف در لیست سیاه قرار می‌گیرند. اما شنبه شب ماموران شهرداری با یک کارگر کارواش درگیر می‌شوند، فیلم این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد و در صحن شورای شهر تهران نیز موضوع تذکر رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران شد. اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران درباره درگیری ماموران شهرداری تهران با کارگران یک کارواش در غرب تهران می‌گوید: «پرونده این موضوع به سال 84 مربوط می‌شود؛ به‌دلیل اینکه هزار متر از مسجد قدس در راست‌گرد معابر آن محدوده از بین رفت، احمدی‌نژاد شهردار سابق تهران دستور داده بود سه هزار متر زمین مجاور به مسجد تعلق گیرد اما هیچ‌گاه سند این زمین به مسجد منتقل نشد.»

وی ادامه می‌دهد: «جلسات متعددی درباره این موضوع در شهرداری برگزار و مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی، مسجد از این زمین استفاده کند. بعد از این مذاکرات شهرداری زمین را برای تهاتر با شرکت‌های دیگری واگذار کرد اما مسجد همچنان از این زمین به‌عنوان یک ملک وقف شده استفاده می‌کرد.»

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران اضافه می‌کند: «باتوجه به تهاتر صورت گرفته این زمین باید به شرکت مربوطه تحویل داده می‌شد ازاین‌رو برای رفع تصرف آن شهرداری در نخستین گام اقدام به گذاشتن نیوجرسی کرد ولی از آنجایی که این مسجد زمین را حق خود می‌دانست، از موضع خود کوتاه نیامد در حالی که سندی به نام آن نشده بود.» وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها از مسجد استفاده تجاری می‌شد و کارواش در آن فعال شده بود، می‌گوید: «متاسفانه در جریان تصرف این زمین طی چند روز پیش و شب گذشته ماموران شرکت شهربان و کارگران این کارواش با یکدیگر درگیر شدند. رفتار ماموران شهرداری تهران بدون تدبیر بود. وقتی این مسایل ابعاد اجتماعی پیدا می‌کند به‌ویژه زمانی که پای یک مسجد در میان است باید عاقلانه‌تر عمل شود علاوه بر اینکه شهرداری باید از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کند، چرا باید رسیدگی به یک پرونده آنقدر به طول بینجامد که باعث کینه و مشکلات دیگر شود.»

محسن سرخو، رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران هم در صحن غیرعلنی شورای شهر ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «براساس گزارشی که ازسوی مردم و رییس هیات امنای مسجد قدس به ما رسید، در نخستین ساعات بامداد هفدهم بهمن‌ماه، عوامل شهرداری اقدام به حمله و ضرب و شتم کارگران و تخریب کارواش در منطقه سعادت‌آباد کرده و پس از تخریب، با بلوک‌های سیمانی و خاکریزی مقابل در، مانع گذر افراد شدند.»

او به ماجرای دو شب قبل از این حادثه اشاره کرده و گفت: «دو شب قبل از این حادثه نیز عوامل شهرداری به محل رفته و به کارگران اعلام کردند که برای پلمب کارواش مسجد، محل را ترک کنند که با مقاومت نگهبان و کارگران مواجه شده و در آخر پس از درگیرشدن با کارگران، محل را ترک می‌کنند. پس از آن حادثه بود که بامداد هفدهم بهمن‌‌ماه، یک‌بار دیگر عده‌ای به کارواش توقیف شده حمله و آن را تخریب کردند.»

به گفته رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران؛ باتوجه به اینکه در برنامه پنج‌ساله دوم، ساخت دو‌هزار مسجد برای شهرداری تکلیف شده است و شهرداری تهران همه‌ساله هزینه‌های زیادی را برای ساخت یا تجهیز مساجد هزینه می‌کند، اعمال این رویه‌های نادرست برخلاف اهداف عالیه نظام اسلامی است. این عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار برخورد سریع و قاطع شهرداری تهران با متخلفان و اعلام نتیجه به شورای شهر شد.

کارواش را ویرانه کردند

طاهر فاضل، رییس هیات امنای مسجد قدس هم شب حمله ماموران شهرداری را اینگونه تعریف می‌کند: «شهرداری با مامورانش به کارواش آمده و با قمه و چماق بچه‌ها را کتک زدند، اموال را تخریب کرده و بردند و کارواش را تبدیل به ویرانه کردند.»

او ادامه می‌دهد: «در سال‌های گذشته مقرر شد مسجد برای احداث جاده در منطقه بلوار دریا چندین کیلومتر عقب‌نشینی کند لذا در آن زمان احمدی‌نژاد، شهردار وقت صورتجلسه‌ای امضا کرده و در ازای این عقب‌نشینی این دو قطعه زمین را به ما داد.»

امام جماعت مسجد بر این نکته تاکید کرد که باید سند این زمین‌ها نیز صادر شود. چند سال بعد یعقوبی؛ قائم مقام قالیباف شهردار فعلی تهران اعلام کرد که ما این دو قطعه زمین را به شما می‌دهیم و صورتجلسه‌ای را نیز در این ارتباط امضا کرد که در نهایت مسجد عقب‌نشینی کرده و زمین‌ها به ما تحویل داده شد.

فاضل با یادآوری اینکه در آن زمان مجوز تجاری-اداری به مسجد ما داده شد، می‌گوید: شهرداران مختلف منطقه 2 طی سال‌های متمادی طی نامه‌ای به سازمان عمران و اراضی شهرک غرب عنوان کردند که اراضی از طرف بنیاد مستضعفان به شهرداری داده شده و ضروری است سازمان سند این دو قطعه زمین را به نام مسجد قدس بزند که متاسفانه این سند هرگز صادر نشد اما زمین همچنان در اختیار ما قرار داشت. رییس هیات امنای مسجد قدس با اشاره به اینکه ما برای زمین از شهرداری مجوز و پروانه کسب گرفتیم و آنجا را تبدیل به کارواش کردیم، می‌گوید: اخیرا متوجه شدیم که شهرداری این زمین را به یکی از ارگان‌ها بابت بدهی خود فروخته است و حالا به‌دنبال تخلیه زمین و تحویل آن به ارگان مذکور است.

شهرداری در تاریخ 15بهمن با تیمی 40نفره متشکل از مامورانش به کارواش مراجعه و درخواست تخلیه کرده بود و در پاسخ به کارگران و نگهبان کارواش که از آنان مدرک شناسایی و حکم تخلیه خواستند، گفته بودند حکم ما چماق است و کارگران را کتک زدند. در تاریخ 17بهمن نیز شهرداری با 300 الی 500نفر از مامورانش به کارواش آمده و با قمه و چماق بچه‌ها را کتک زدند، اموال را تخریب کرده و بردند و کارواش را تبدیل به ویرانه کردند.

رییس هیات امنای مسجد قدس با بیان اینکه 10نفر از 35کارگر کارواش راهی بیمارستان شده و باقی نیز هریک به نحوی دچار آسیب شدند، می‌گوید: از نظر شرعی مسجد وقف است و معوض آن هم وقف است. حال این سوال مطرح می‌شود که اولا چرا شهرداری زمین وقفی را فروخته است، دوما حالا که زمین را فروخته چرا با ما مذاکره نمی‌کند و حق ما را در راستای حل مساله نمی‌دهد و سوما چرا با ادب و در روز روشن و از طرق قانونی حکم تخلیه نمی‌گیرد و مساله را حل نمی‌کند.

دستورقالیباف درباره حادثه کارواش سعادت‌آباد

پیرو «حمله شبانه ماموران شهرداری به کارگران یک کارواش» معاون رسانه مرکز ارتباطات شهرداری تهران از دستور قالیباف برای پیگیری حادثه کارواش سعادت‌آباد خبر داد. فرزاد خلفی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره گفت: «شهرداری تهران در حال بررسی این موضوع است و شهردار تهران دستور پیگیری را صریحا اعلام کرده است.» وی تصریح کرد: «تا زمان مشخص شدن موضوع باید منتظر ماند، موضوع از سوی ‌شهردار ناحیه، منطقه و شهرداری کل در حال بررسی است و به‌زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.»

این چندمین باری است که شهرداری دستور اکید رسیدگی به مسایل حمله مامورانش را می‌دهد. مامورانی که می‌زنند، می‌برند و گاهی تا پای قتل هم پیش رفته‌اند اما اگر هم درست بگویند؛ پنجه بوکس پاسخ اشتباه نیست.

 

افزودن نظر جدید