کریستین ساینس مانیتور: آیا احمدی‌نژاد برمی‌گردد؟

کریستین ساینس مانیتور نوشت: تحلیلگران می گویند: احتمال آنکه محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین ایران دوباره بتواند قدرت سیاسی را در دست بگیرد، بسیار کم است ،اما حتی تصور چنین رویدادی می تواند به عنوان ابزاری برای کنترل حسن روحانی قلمداد شود.

ساعت 6 و 25 دقیقه صبح در هوای سرد و نیمه تاریک، اولین مرید و طرفدار به «میدان 72» در نارمک می رسد ، میدانی پر از درخت در شرق تهران جایی که رییس جمهور پیشین و بحث برانگیز و جنجالی ایران در آنجا زندگی می کند و برای بازگشت غیر محتمل خود به صحنه سیاسی نقشه می کشد.

در غرب ، محمود احمدی نژاد یادآور یک اصولگرا با لحنی تند و آتشین است. در داخل ایران، میراث احمدی نژاد برای ایرانیان، مجموعه ای از سیاست های عامه پسند است.

با طلوع آفتاب ، برخی از دانش آموزان مدرسه مجاور منزل رییس جمهور پیشین ایران با شور و شوق به خیابان می آیند و دستیاران احمدی نژاد آنها را در پیاده رو جمع می کنند تا قهرمان خودشان(احمدی نژاد) را ملاقات کنند و در این میان از وی درخواست کنند که در انتخابات مجلس یا منصب های بالاتری، دوباره شرکت کند.

منتقدان احمدی نژاد ، وی را فردی غیر قابل کنترل می دانند که قدرت 8 ساله اش با رسوایی به پایان رسید.

بنابراین آیا می توان از بازگشتی واقعی صحبت کرد؟ بسیاری از ایرانیان چشم امید به مردی دارند که محافظه کاران را ضعیف کرد تا حسن روحانی بتواند به آسانی انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن 2013 را به سود خود ، رقم بزند. البته چندان روشن نیست که در این زمان چگونه احمدی نژاد با گروه کوچک اما فعال و وفادار خود می تواند پیش برود اما به نظربرخی افراد، ظهور مجدد وی ابزار مفیدی است تا مدام خطر شکست را به روحانی و واشنگتن ،یادآوری کند.

امیر محبیان ، تحلیلگر و نویسنده محافظه کار می گوید: احمدی نژاد و جناح های تندرو عناصر یک بازی هستند.

به گفته محبیان ،پیام این بازی برای روحانی به این معناست که روحانی تنها قدرت سیاسی نیست و گروه های مخالفی هم دارد که مجبور است با آنها سازش کند. از سوی دیگر، این پیام را به آمریکا و گروه های تندرو درکنگره آمریکا می دهد که ما هم در ایران چنین تندروهایی داریم و اگر شما (تندروهای کنگره آمریکا) برای حل برنامه هسته ای ایران به اوباما کمک نکنید، وضعیت و شرایط بدتر خواهد شد.

محبیان افزود: ضعف و اشتباهات روحانی می تواند به نقش احمدی نژاد در این بازی کمک کند .یکی از مشکلات راهبردی حسن روحانی ، فاصله و شکاف زیاد میان فقرا و ثروتمندان است و در این خصوص احمدی نژاد می تواند بگوید: من زبان گویای فقرا و انقلابیون هستم. این همان چهره ای است که هر روز صبح رییس جمهور پیشین ایران ، بیرون از خانه خود[درمیدان 72 نارمک] به مردم نشان می دهد.

سیدابراهیم عزیزی شیرینی فروشی که ریش و کلاهی شبیه «همینگوی» دارد ، می گوید «احمدی نژاد ذهن روشنی دارد و می تواند به ما کمک کند» . احمدی نژاد 100 درصد می تواند در انتخابات مجلس برنده شود . او افکار و اندیشه های بسیار بلندی دارد.

احمدی نژاد در حالی که ژاکتی پشمی پوشیده بود و صورتش پیرتر از سنش به نظر می رسد از خانه اش خارج شد و پیاده به سمت مردم حرکت کرد. او مستقیم به کار خود پرداخت یعنی با هر کسی چند دقیقه ای به طور جدی یا با خنده ،صحبت کرد و به حرف های آنها گوش داد و نامه هایشان را که حاوی درخواست هایشان بود ، گرفت.

احمدی نژاد به این گفتگوهای دوستانه مردمی در دوران ریاست جمهوری خود آشنا بود . وی در دو سال اول ریاست جمهوریش، 7 میلیون و 23 هزار و 286 نامه، مشابه چنین نامه هایی دریافت کرده بود که به بسیاری از آنها را با کمک های مالی یا دستورات اداری، پاسخ داد.

در این روز هم احمدی نژاد مشکلات اقتصادی مردم را می شنود ، نامه ای از مرد جوانی با دستان مجروح و بانداژ شده، دریافت می کند، زنی از بیماری ریوی همسرش که در جنگ ایران و عراق شیمیایی شده است ، با وی صحبت می کند و به احمدی نژاد می گوید که همسرش به علت بیماریش باید به منطقه ای با هوای تمیزتر منتقل شود و خواست که همسرش زودتر از راه آهن بازنشسته شود.

احمدی نژاد وقتی که با مردم صحبت می کرد به خبرنگار کریستین سانیس مانیتور گفت: «اینجا خانه من است ، می بینیدکه مردم اینجا ایستاده اند ، همه آزاد هستند که به اینجا بیایند» . احمدی نژاد ترجیح داد که به پرسش خبرنگار درباره بازگشتش به سیاست، پاسخی ندهد.

امیر محبیان ، تحلیلگر سیاسی معتقد است که اگر روحانی بتواند با آمریکا در خصوص برنامه هسته ای به توافقی برسد ، امیدها و چشم اندازهای احمدی نژاد، از بین خواهند رفت.

محمد حسین حیدری سر دبیر وب سایت «دولت بهار» که طرفدار احمدی نژاد است می گوید: دولت به وی اجازه صحبت کردن نمی دهد اما احمدی نژاد هنوز محبوبیت دارد. در حالی که مسیر فعالیت های اجتماعی برای وی هموار است اما فعالیت های سیاسی برای وی سخت و محدود است.

وی با اعتقاد ی راسخ مانند یک مرید واقعی، می گوید: «احمدی نژاد در جاییست که سیاست و مذهب یکدیگر را قطع می کنند و به هم می رسند، او شخصیت بسیار قوی دارد.» محمد حسین حیدری فردی 27 ساله است که به مدت 2 سالی برای تبلیغ و پیشبرد اهداف احمدی نژاد ، فعالیت می کند.

دوستان احمدی نژاد خستگی ناپذیرند و رییس جمهور پیشین، جلساتی را با چهره های مهم از طیف های مختلف سیاسی ایران حتی اصلاح طلبان ، برگزار می کند . عبدالرضا داوری ، بنیانگذار گروه رسانه ای «هما» (کلمه «هما» خلاصه شده «هواداران محمود احمدی نژاد »است) می گوید: «ما می خواهیم افکار عمومی را به سمت خودمان(هواداران احمدی نژاد) سازماندهی کنیم و این فرایند وحرکت را آغاز کرده ایم». اما باید گفت که همه مردم اعتقادی به این موضوع ندارند. یک دانشجوی معماری از شهر اهواز در حالی که از آزادی های گسترده آقای روحانی، قدردانی و تشکر می کند ، می گوید: مردم اصلا در مسیری که پیروان احمدی نژاد هستند ، قرار ندارند .

این دانشجو افزود در دولت روحانی راحت تر نفس می کشیم و زندگی می کنیم چون فعالیت های گشت ارشاد کمتر شده است و از آنجا که مردم به محدودیت های کمتر اهمیت می دهند ، احمدی نژاد شانسی برای بازگشت ندارد.

افزودن نظر جدید