کشور را نمی‌توان تنها با دانشگاه امام صادق اداره کرد

حزب ندای ایرانیان با صدور بیانیه ای در آستانه یک‌سالگی دولت سیزدهم تاکید کرد: با استمرار وضع فعلی، دورنمای روشن و مثبتی دیده نمی‌شود و بیم آن وجود دارد که در صورت عدم تدبیر مناسب، شاهد اتفاقات ناگوارتری در عرصه حکمرانی کشور باشیم

به گزارش امیدنامه ،متن این بیانیه به شرح زیر است:

امروز در حالی در آستانه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۱ قرارگرفته‌ایم که یک سال از عمر دولت سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گذشته و سه سال از عمر آن باقی‌مانده است. مردم صبور ایران در یک سال گذشته روزهای سختی را از نظر اقتصادی و معیشتی تجربه کردند. عملکرد یک سال گذشته دولت در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی عبرت‌ها و هشدارهایی بر جای گذاشت که حزب ندای ایرانیان به عنوان بخشی از جریان اصلاح‌طلبی کشور وظیفه خود می‌داند با نگاهی نقادانه و با هدف اصلاح رویکردها و سیاست‌ها با سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محترم و مردم ایران در میان بگذارد.

۱- دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، گرچه از همان ابتدا عنوان دولت مردمی را انتخاب کرد اما رویکردهای جناحی و سیاسی در عزل مدیران غیرهمسو و به کار گماردن مدیرانی از یک جریان خاص سیاسی نشان داد این دولت در عمل نتوانسته همه مردم ایران را نمایندگی کند. حضور پررنگ دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق در کلیدی‌ترین مسئولیت‌های مدیریتی، از همان ابتدا نشان داد ما شاهد یک سلیقه و گرایش سیاسی خاص در دولت هستیم. در چنین شرایطی با کناره‌گیری یکی از ضعیف‌ترین وزرای این مکتب فکری در آستانه سالگرد روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، امیدواریم رئیس‌جمهور به این نکته پی برده باشد که کشور را نمی‌توان تنها با دانشگاه امام صادق اداره کرد.

۲- در یک سال گذشته و در مواجهه با اتفاقات و بحران‌ها و به‌خصوص، ناملایمات اقتصادی، شاهد صدور پی‌درپی دستور از جانب ریاست جمهوری بودیم. این در حالی است که در عمل هیچ‌یک از این دستورها به‌جایی نرسید تا بار دیگر، این درس اساتید، برای دولت اثبات شود که اقتصاد دستوری اداره نمی‌شود.

۳- گرچه در ایام تبلیغات انتخاباتی شاهد وعده‌های مکرر جناب آقای رئیسی و تیم همراهشان برای برطرف کردن مشکلات معیشتی مردم بودیم، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد کوچک شدن سفره‌های مردم، حذف اقلام خوراکی از سبد خانواده‌ها و فشار بیشتر به طبقات متوسط و ضعیف جامعه بود. مردم هنوز فراموش نکرده‌اند که دولت وعده ساخت یک‌میلیون مسکن در سال را داده بود اما تاکنون جز یک نمایش تبلیغاتی در قالب ثبت‌نام از مردم، هیچ نشانی از تحقق یک دهم این وعده نیز به چشم نمی‌خورد.

۴- در حوزه سیاست خارجی، علی‌رغم ساعت‌ها گفت‌وگو و مذاکره، هیچ چشم‌انداز امیدبخشی از تفاهم دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد دولت در حال از دست دادن فرصت دیپلماسی است. حزب ندای ایرانیان یک‌بار دیگر به دولتمردان یادآوری می‌کند، هرگونه برنامه تحولی به‌منظور توسعه کشور، پیش‌نیازش ارتباط با دنیا و قرار گرفتن در مدار دیپلماسی است؛ کما اینکه تجربه نشان داده هیچ کشوری در انزوای جهانی به موفقیت نرسیده است.

۵- در ماه‌های گذشته شاهد شدت گرفتن اعتراضات اصناف و اقشار مختلف مردم بودیم، به‌گونه‌ای که در همین یک ماه اخیر، کمتر روزی را می‌توان پیدا کرد که در گوشه‌ای از کشور، اعتراضی علیه دولت شکل نگرفته باشد. با این حال به نظر می‌رسد دولت صدای اعتراض مردم را نمی‌شنود و برنامه‌ای برای توجه به خواسته‌های عمومی شهروندان ندارد. حزب ندای ایرانیان از دولت می‌خواهد شنونده حرف اعتراضی مردم باشد. نمی‌شود از مردم انتظار داشت تصمیمات سخت مسئولان دولتی را تحمل کنند اما این تصمیمات سخت هیچ‌گاه شامل دستگاه‌های دولتی و بودجه‌های فرهنگی نهادهای غیر پاسخگو نشود.

۶- متأسفانه در ماه‌های گذشته با عناوینی از جمله توجه به جوانان مؤمن انقلابی، شاهد تضعیف نظام بوروکراسی کشور و کنار گذاشتن جمعی از بدنه کارشناسی دولت با اتهاماتی نظیر بانیان وضع موجود بوده‌ایم. نتیجه چنین عزل و نصب‌های سیاست زده‌ای، تضعیف نظام اداری و بی‌تدبیری‌های گسترده در سطوح مختلف بوده که نقطه اوج آن در وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی قابل مشاهده است که در نهایت به کناره‌گیری وزیر پرحاشیه آن منجر شد. حزب ندای ایرانیان از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهد نسبت به ترمیم کابینه و تغییر مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی هرچه سریع‌تر اقدام کرده و مدیرانی در تراز اداره کشور ایران را جایگزین مدعیانی کند که دولت را در کمتر از یک سال به این حال و روز غمبار انداخته‌اند.

۷- مدیریت ویروس کرونا، استمرار مسیر دولت قبل در واردات واکسن و توجه به نظرات علمی پزشکان متخصص برای مهار ویروس کرونا، جزو نقاط قوت دولت سیزدهم محسوب می‌شود. همین نمونه قابل‌تحسین، اثبات می‌کند، ادعای انقلابی گری برای حل مشکلات کافی نیست، بلکه توجه به نظرات متخصصین دانشگاهی، راه برون‌رفت از بحران‌ها است.

۸- متأسفانه طی مدت اخیر، طرح و ایده‌ای برای حل ابربحران ها و چالش‌های محیط زیستی و اجتماعی ارائه نشده است. حوزه کشاورزی هم درگیر بی‌برنامگی محض بوده و این نگرانی وجود دارد که امنیت غذایی کشور دچار مشکل شود. در سند تحول دولت مردمی هم گرچه عبارات زیبایی دیده می‌شود اما این سند بیشتر شعاری بوده و مشخص نیست چه مکانیزمی برای تحقق آن در نظر گرفته شده است.

۹- در خاتمه اینکه حزب ندای ایرانیان صمیمانه امیدوار است حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بتواند به وعده‌های خود عمل کرده و با حل مشکلات معیشتی، کام مردم ایران را شیرین کند اما در مقام دیده بان مسیر حرکت دولت، با صراحت می¬گوییم که با استمرار وضع فعلی، دورنمای روشن و مثبتی دیده نمی‌شود و بیم آن وجود دارد که در صورت عدم تدبیر مناسب، شاهد اتفاقات ناگوارتری در عرصه حکمرانی کشور باشیم. ندای ایرانیان در مسیر رسالت خود، ندای مردم ایران بوده و همچنان مطالبه گر خواهد ماند و در این راستا ضمن هشدار به رئیس‌جمهور محترم از ایشان می‌خواهد قبل از آنکه دیر شود فکر جدی برای کاستی‌ها و نواقص دولت کند.

افزودن نظر جدید