کنگره آمریکا عربستان را نقره داغ کرد

سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه با اکثریت مطلق ۹۷ رای در مقابل یک رای لایحه حق شکایت بازماندگان قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان سعودی را مجددا تصویب کرد تا بر اساس قانون وتوی پیشین باراک اوباما بی‌اثر شود.

به گزارش امیدنامه به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان،در جلسه دیشب سنای آمریکا تنها سناتور هری رید از حزب دموکراتیک حاضر به حمایت از وتوی این لایحه شد و ۹۷ سناتور دیگر از هر دو حزب عموده ایالات متحده در اتحادی غیرقابل پیش‌بینی، وتوی باراک اوباما را بی اثر کردند.

این رای کنگره آمریکا در عین حال نشان دهنده ضعف اکثریت جمهوری‌خواهان در طی ماه‌های گذشته برای بی اثر کردن تصمیمات اوباماست، چرا که مقابله با عربستان سعودی هیچگاه از اولویت‌های این حزب شناخته نمی‌شد، اما تصمیماتی مانند برجام یا لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران با وجود اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان در سنا هیچگاه موفق به کسب چنین آرایی نشده‌بود.

در عین حال با وجود مخالفت‌های جدی باراک اوباما، اشتون کارتر وزیر دفاع و جان کری وزیر امورخارجه، هر دو حزب عمده آمریکایی تصمیم به لغو وتوی اوباما در این لایحه گرفتند.

چنین تصمیمی در طول هشت سال ریاست جمهوری اوباما بی‌سابقه بود، و به نظر می‌رسد با رای مشابه در مجلس نمایندگان لایحه حق شکایت بازماندگان قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به قانون تبدیل شود، قانونی که باید منتظر ماند و دید واکنش عربستان سعودی به آن چه خواهد بود.

افزودن نظر جدید