گزارش نیویورک تایمز از فعالیت های بابک زنجانی

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی درباره بابک زنجانی می نویسد تحریم ها برای این سرمایه دار ایرانی در حکم طلا بودند.

به گزارش امید به نقل از عصر ایران، این روزنامه آمریکایی در توصیف زنجانی می نویسد:” او خود را یک بسیجی اقتصادی می داند در حالی که یک مرسدس بنز اس ال 500 سوار می شود و یک ساعت مچی 30 هزار دلاری در دست دارد، متناسب با مردی که گفته می شود 13 و نیم میلیارد دلار ثروت دارد.

این برای مرد جوان 39 ساله ای که پیشتر پوست گوسفند می فروخته و حالا به عنوان چهره ای ظاهر شده که کمک می کند تا ایران تحریم های اقتصادی آمریکا را دور بزند، چیز بدی نیست.
اما همه اینها تا زمانی بودند که از آوریل سال جاری وزارت خزانه داری آمریکا حساب های زنجانی را مسدود کرد و اتحادیه اروپا نیز او را در لیست سیاه قرار داد.
علاوه بر اینها دولت میانه روی جدید ایران هم کارهای اقتصادی او را زیر ذره بین قرار داده و گمان می برد او یکی از حلقه های جریان اقتصادی همراه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق ایران است.
بابک زنجانیدولت جدید بابک زنجانی را به در اختیار داشتن 1.9 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران متهم می کند و مجلس ایران می خواهد در این باره تحقیق کند.
نیویورک تایمز می نویسد: ظهور و سقوط بابک زنجانی می تواند دریچه ای به شناخت بهتر دنیای پر رمز و راز برخی سرمایه داران وابسته به دولت ایران که با کمک به دولت این کشور در راه دور زدن تحریم های هسته ای خود را بالا کشیدند، باشد.
زنجانی سال ها در عرصه اقتصادی فعال بود اما نامی از او در میان نبود تا اینکه از خود در برابر اتهامات به جیب زدن پول فروش نفت ایران ،در مطبوعات و رسانه ها دفاع کرد (مصاحبه با ایسنا و نشریه آسمان) و این گونه نام او بر سر زبان ها افتاد.
محمد خوش چهره اقتصاد دان ایرانی در این باره می گوید:” با کمال صداقت ما نمی دانیم که آیا باید بابک زنجانی را قهرمان اقتصادی بدانیم یا یک متقلب! در ایران هر کس که به سرعت به ثروت می رسد در مظان اتهام فساد اقتصادی است.”
نیویورک تایمز می نویسد: زنجانی که از مصاحبه با نیویورک تایمز خودداری کرد، از سال 2010 با تاسیس شبکه ای متشکل از 64 شرکت اقماری در کشورهای ترکیه، امارات و مالزی کار خرید و فروش نفت ایران را آغاز کرد و از این طریق در طی این سال ها 17 میلیارد و 500 میلیون دلار نفت خام ایران را فروخته است.
نیویورک تایمز گزارش خود از زنجانی را با نکته ای جالب از نشست زمین در کنار یک پروژه بزرگ ساخت مرکز تجاری زنجانی در خیابان ایران زمین شهرک غرب تهران پایان می برد و به نقل از یکی از ساکنان محلی می نویسد: آقای زنجانی می تواند این گودال عمیق را با پول هایش پر کند.

افزودن نظر جدید