سکوت مصباح در برابر فوت شیخ اصولگرا

«با گذشت سه روز از رحلت آیت‌الله مهدوی کنی، نه تنها تصویری از حضور آیت‌الله مصباح یزدی در هیچ‌یک از فیلم‌ها و تصاویر مراسم خاکسپاری مرحوم کنی به ثبت نرسیده بلکه وی تاکنون پیامی برای درگذشت وی نیز صادر نکرده است.»

به گزارش امید، سایت «تدبیر24» با این مقدمه نوشت: آیت‌الله مهدوی کنی، نامی آشنا در تاریخ انقلاب اسلامی است، بزرگمردی مبارز و صد البته شناسنامه‌دار که هیچگاه چشمش را بر حقیقت نبست و هر آنچه که لازم بود را بر زبان آورد، روزی تلویحاً نامزدهای معترض به انتخابات 88 را به صلح امام حسن دعوت می‌کرد و روزی دیگر به شدت از هم‌طیفان خود انتقاد می‌کرد که چرا حاضر به اتحاد نشدند. او از پیش از انقلاب در کنار امام و انقلابیون حضور داشت و در روزهای پس از انقلاب نیز همواره یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های نظام بود.

مردی که دانشگاه امام صادق را برای تربیت نسل جدیدی از مدیران کشور ایجاد کرد و زمانی که رفیق قدیمی‌اش نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد از ثبت نام در انتخابات خودداری کرد. او بر خلاف اغلب چهره‌های امروز اصولگرایی از نردیکان امام بود و هرکس پای صحبتش نشسته به یاد دارد که چگونه با اشتیاق خاطراتی از امام را بر زبان می‌آورد. خلاصه کلام اینکه آیت‌الله کنی از شناسنامه‌های انقلاب بود و مسئولیت‌های مختلفی را در طول 35 سال پس از پیروزی انقلاب و حتی سال‌های قبل از آن در راه پیروزی نهضت بر عهده داشته است که آخرین آن ریاست بر مجلس خبرگان رهبری بود.

معروف‌ترین جمله انتخابات 76

کنی از تاثیرگذارترین چهره‌های اصولگرایی نیز به حساب می‌آید و اغلب رأی‌دهندگان در دوم خرداد 76 به یاد دارند که او چطور از زمان تفکیک اصلاح‌طلب و اصولگرا تمام‌قد پای اصول و اصولگرایی ایستاده بود. عبارت "حدس می‌زنیم نظر رهبری بر ناطق نوری باشد" از معروف‌ترین و البته بی‌سابقه‌ترین جملات دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است که همچنان برخی از آن به عنوان سندی برای رأی دادن مقام معظم رهبری به ناطق نوری خرداد 76 یاد می‌کنند.

در دوران اصلاحات نیز او به فعالیتش ادامه داد و همسو با ناطق نوری برای وحدت اصولگرایان بسیار کوشید، کوششی که گرچه در ابتدای راه با چند پیروزی مقطعی برای اصولگرایان همراه بود اما بعدها با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان بیشتر به قهرمانی در میان یک نفر شبیه شد تا پیروزی.

گذر ایام به سال 88 که رسید، اوضاع تغییر کرد. او نیز از وقایع و برخی گفته‌های آن نامزد اصولگرای آن سال دل‌آزرده شده بود، اما از تلاشش برای وحدت کم نکرد؛ تلاشی که البته بدون شیخ نور انجام شد اما آیت‌الله دو طرف اصلاح‌طلب و اصولگرا را به وحدت دعوت کرد.

مرحوم کنی در جریان انتخابات رئیس خبرگان نیز علیرغم فشار بی‌سابقه جریان تندرو حاضر به رقابت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشد و پس از درخواست هاشمی برای شرکت در انتخابات ریاست خبرگان وارد میدان شد. او تلاش زیادی هم برای وحدت اصولگرایان کرد، تلاش‌هایی که با بی‌مهری اصولگرایان روبه رو شد و هیچگاه به نتیجه نرسید.

اختلاف نظر آیت‌الله با مصباح یزدی

ناکامی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در به وحدت رسیدن اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم را شاید بتوان از مهمترین جنبه‌های علنی اختلاف نظرش با آیت‌الله مصباح یزدی برشمرد. زمانی که مهدوی کنی علنا از لیست جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم حمایت کرد، آیت‌الله مصباح حاضر به پذیرش این لیست نشد و جبهه‌ای به نام پایداری را شکل داد و پس از خروج از سازوکار وحدت اصولگرایان که به ابتکار مرحوم کنی تشکیل شده بود، لیستی مستقل به نام پایداری را برای انتخابات مجلس معرفی و از آن حمایت کرد.

در این بین گرچه برخی اعضای دو لیست مشترک بوده و دو آیت‌الله هیچگاه در تقابل کلامی با یکدیگر قرار نگرفتند اما منتسبان به دو جریان از هیچ تلاشی برای تخریب یکدیگر دست بردار نبودند و در شرایطی که میدان را خالی از رقیب اصلاح‌طلب می‌دیدند با تندتربن حملات به یکدیگر تاختند.

نتیجه انتخابات مجلس اما وزن دو طرف را به خوبی آشکار کرد، برتری نسبی شمار نامزدهای جبهه متحد در برابر پایداری‌ها نشان داد که قبای رهبری اصولگرایان بر تن مهدوی کنی اندازه‌تر است تا مصباح یزدی.

اختلافات گرچه تداوم داشت اما کمتر علنی می‌شد تا دوباره موسم انتخاباتی دیگر رسید، اصولگرایان با سازوکارهای متعدد چندِ بعلاوه چَندشان همگی سودای ریاست جمهوری بر سرشان زده بود که آیت‌الله کنی بار دیگر وارد میدان شد و ابتکار عمل را برای اتحاد آنان به دست گرفت. شماری از آنان با درخواست آیت‌الله کنی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شدند و شماری دیگر نیز موفق به عبور از گلوگاه شورای نگهبان نشدند. سرانجام سه نامزد نزدیک به آیت‌الله مهدوی کنی صلاحیتشان تائید شد و ولایتی، حداد عادل و قالیاف وارد رقابت های انتخاباتی شدند.

در طرف دیگر گستره اصولگرایی اما اوضاع طور دیگری بود. علامه مصباح بازهم حاضر به پذیرش وحدت با دیگر اصولگرایان نشده بود و جبهه اش با پایداری بر نامزد اصلح خود در زمین و آسمان ها یعنی کامران باقری لنکرانی راه دیگری را طی می کرد، راهی که با رد صلاحیت لنکرانی به بن بست رسید اما بازهم منجر به آمدن تمام اصولگرایان زیر چتر وحدت آیت‌الله کنی نشد، پایداری ها از سعید جلیلی حمایت کرده و علیرغم پیام های متعدد از شیوخ اصولگرا حاضر به وحدت نشدند. در این بین حتی آتش تخریب علیه یکدیگر را هم آغاز کردند و با خودزنی در جریان اوصولگرایی سعی در کسب رای بیشتر کردند!

همزمان با این اقدامات و در حالی که نظر آیت‌الله کنی بر کاندیداتوری محمدباقر قالیباف بود (ماهنامه شهدای اسلام) انتخابات با حضور ولایتی، جلیلی و قالیباف برگزار شد و نتیجه‌اش پبروزی نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان شد. در انتخابات 92 هم برتری آرای قالیباف به جلیلی همچنان اثبات کرد که رهبری اصولگرایان عنوانی شایسته برای مهدوی کنی است.

عیادت مصباح از آیت‌الله پس از 3 ماه

ایپزود آخر در اختلافات دو آیت‌الله را باید در بیماری مرحوم کنی یافت، زمانی که علامه مصباح پس از گذشت بیش از 3 ماه از بستری شدن رئیس مجلس خبرگان رهبری در بیمارستان تازه به عیادتش رفت و البته عیادتی که به قصد دیدار با رهبری در بیمارستان انجام شد و پس از آن علامه مصباح چند قدمی را هم تا اتاق محل بستری آیت‌الله کنی رفت. عیادتی که گفته می شود با اشک و دعا برای شفای عاجل آیت‌الله مهدوی کنی همراه بوده است، گویا باز هم نتوانست اختلاف مصباح با مرحوم کنی را از بین ببرد، چراکه پس از فوت رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز علامه مصباح پیام تسلیتی برای این ضایعه صادر نکرد و تنها پیام تسلیتی که شاید بتوان آن را مرتبط با وی دانست پیامی است که جبهه پایداری با امضای دبیرکل خود یعنی مرتضی آقاتهرانی صادر کرده است.

عدم صدور پیام تسلیت از سوی علامه مصباح به حدی عجیب بود که خبرگزاری تسنیم، از رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری و مهمترین حامی جلیلی در انتخابات 92 نیز به آن واکنش نشان داد و با گفت وگو با رئیس دفتر آیت‌الله مصباح به دنبال چرایی این موضوع رفت که در نهایت تلاش خبرنگار منجر به این شد که رئیس دفتر آیت‌الله مصباح بگوید که علامه مصباح برای علو درجات آیت‌الله مهدوی‌ دعا کردند!

همایش اصولگرایان؛ غیاب نزدیکان کنی / خاکسپاری کنی؛ غیاب مصباح

تصویر علامه مصباح در هیچ یک از تصاویر مربوط به تشییع پیکر آیت‌الله کنی نیز دیده نشده است و هنوز معلوم نیست اطرافیانش چطور می خواهند در غیاب آیت‌الله مهدوی کنی او را به رهبری جریان اصولگرا برسانند، گام اول این اقدام که برگزاری همایش اصولگرایان چند روز پیش از فوت آیت‌الله مهدوی کنی بود در غیاب چهره های نزدیک به مرحوم کنی و نیز چهره‌های شاخص اصولگرا با شکست روبه رو شد و حالا باید دید گام دوم این جریان چه خواهد بود؟

به گزارش تدبیر24، ساعاتی پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی، مقام معظم رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، اعضای دولت، دبیر و اعضای شورای نگهبان، شماری از اعضای مجلس خبرگان، اعضای شورای شهر تهران، شماری از نمایندگان مجلس و ... این ضایعه را تسلیت گفتند، همچنین سیدمحمد خاتمی، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، مجمع روحانیون مبارز، دفتر تحکیم وحدت، حجت‌الاسلام منتجب‌نیا، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جامعه روحانیت مبارز، حزب مردمسالاری و ... نیز با صدور پیام‌های جداگانه درگذشت آیت‌الله کنی را تسلیت گفتند.
 

دیدگاه‌ها

این متن نشان از ترس شما ار علامه مصباح را نشان میدهد همان کسی که رهبری لقب مطهری زمان را به ایشان نسبت دادند.در طول تاریخ انقلاب هیچ اختلافی بین علامه و آیت الله کنی نبوده/شاید اختلاف نظر بوده ولی این متن مغرضانه شما یک نوع توهم است که غالبا همیشه با شماست/این متن من را میدونم منتشر نمیکنید ولی اون کسی که این رو میخونه بره به بالاسری هایش بگه این کار ها اون هم نزدیک انتخابات قدیمی شده/عدالت را در صحبت هاتون رعایت کنید لطفا/ممنون

افزودن نظر جدید